Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
A.Seç. Özel Eğitim OOE 425 7 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Kaynaştırma Eğitimi

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SUAT KOL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Öğr.Gör. SARE ERGÜN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Özel gereksinimli çocuklar ve onların genel özellikleri hakkında bilgi ve beceri kazandırmak.

* Özel gereksinimli olma nedenleri, teşhis ve eğitimleri hakkında bilgi kazandırmak.

* Kaynaştırma hakkında bilgi kazandırmak.

* Ailelerle birlikte çalışma hususunda bilgi kazandırmak.

Dersin İçeriği

Özel gereksinimi olan çocuklar ve özel eğitim, gelişimsel yetersizlikler, zihinsel yetersizlik ve otizm spektrum bozukluğu, öğrenme güçlükleri, işitme yetersizlikleri, dil ve konuşma bozuklukları, duygu ve davranış bozuklukları, görme yetersizlikleri, bedensel yetersizlikler, üstün zeka veya yetenek, kaynaştırma, erken eğitim, aile eğitimi, Dünyada ve Türkiye'de bazı özel eğitim uygulamaları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Özel eğitimin tanımını yapar ve kapsadığı alan konusunda bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
2 Özel eğitim ihtiyacı olan çocuğa sahip ailelerin özelliklerini ve ailelere sunulan hizmetleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Değişik yetersizlik türlerini tanımlayabilir Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap,
4 Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Özel Eğitimin Temelleri Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
2 Yasa-yönetmelikler, gönderme süreci-tanılama süreci, RAM, değerlendirme Anne-babalar, aileler, özel gereksinimli olma durumu—aile uzman ilişkisi, ailede yaşananlar Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
3 Erken Çocukluk Özel Eğitimi Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
4 Zihinsel engelli bireyler Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
5 Öğrenme Güçlükleri-ADHD Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
6 Duygusal ve Davranışsal Bozuklukları Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
7 Ara sınav Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
8 Otizm Spektrum Bozukluğu Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
9 İletişim Bozuklukları Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
10 İşitme engelli bireyler Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
11 Görme engelli bireyler Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
12 Fiziksel Yetersizlikler ve Seyrek Rastlanan Bozukluklar Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
13 Üstün Zekalılar ve Üstün Yetenekliler Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
14 Dikkat eksikliği ve hiperaktivite Ders Notları- İlgili Slaytlar-Referanslar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

* Diken, İ. H. (Edt.). (2008). Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim (Students with Special Needs and Special Education). Ankara: Pegem Akademi.
* Akçamete, A. G. (2010). Genel eğitim okullarında özel gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim  (Students with special needs in general education schools and special education). (3. Baskı). Ankara: Kök Yayıncılık. 

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Erken Çocukluk Dönemi/EÇD, Okul Öncesi Eğitim/OÖE alanı ile ilgili yeterli alt yapıya sahiptir. Bu alandaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri EÇD/OÖE süreçlerinde kullanır. X
2 Erken Çocuk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde problem ve sorunlarını saptar, inceler, analiz eder, tanımlar, çözümüne yönelik uygun analitik yöntemler ile teknikleri seçer ve uygular. X
3 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim alanının bileşen ve paydaşlarını bilir, belirler. İlgili, yetkili tüm katılımcıların katkı sağlayıcıların sürece katılımına yönelik planlama, etkinlikler organize eder, uygular. X
4 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinin gereksinim ve sorunlarını karşılamak üzere gerçekçi vizyon ve projeksiyon tasarımları geliştirir, çözüm ve önerilerini uygular. X
5 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim için gerekli olan çağdaş teknik ve araçları seçer, kullanır. Bilişim teknolojilerini en az bir bilgisayar yazılımını (Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde) etkin bir biçimde kullanır. X
6 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim süreç/lerinde uygulamaya dönük gezi, gözlem, inceleme, araştırma, proje yapar. Ulaştığı bulgu, sonuç ve kazanımları analiz eder, yorumlar. X
7 Erken Çocukluk Dönemi/ Okul Öncesi Eğitimde bilgiyi elde etmek tekniklerini bilir. Bu amaçla kaynak araştırmaları yapar, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanır. X
8 OÖE Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir. X
9 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; öğrenmeye açık olarak bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler. X
10 Erken çocukluk dönemi/ Okul öncesi eğitim mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir. X
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olur. X
12
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Performans Görevi (Seminer) 20
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Kısa Sınav 2 6 12
Performans Görevi (Uygulama) 1 10 10
Final 1 8 8
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 5 70
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 2 3 6
Ara Sınav 1 10 10
Toplam İş Yükü 116
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,64
Dersin AKTS Kredisi 5