Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
A.Seç.I: Bilgi Toplumu ve Eğitim SBE 413 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AYŞEGÜL KIRTEL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bilgi toplumu bilginin kullanımının büyük ölçüde yaygınlaştığı ,bilgi temelli iletişim teknolojilerinin var olduğu, bilgiye ulaşımın kolaylaştığı bir toplumdur. Eğitim de bilgi toplumunda farklı perspektifler kazanmıştır.Artık eğitimin sürekliliği yani yaşam boyu eğitim söz konusu olmuştur.Bu dersin amacı da öğretmen adaylarının içinde bulunduğumuz çağı kendi dinamikleriyle tanımalarını ve eğitimin değişen boyutunu öğrenmelerini sağlamaktır

Dersin İçeriği

Toplum tipleri, evrimci toplum anlayışı ve oryantalizm, tarım, sanayi ve bilgi toplumu, bilgi toplumu ve eğitim ilişkisi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İçinde bulunduğumuz toplumu bilgi toplumu yönünden analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
2 Toplumsal değişmeleri analiz edebilme perspektifi kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
3 Eğitim ve bilgi toplumu ilişkisini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
4 Tarım, sanayi ve bilgi toplumu kavramlarını analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Türk toplumunu toplum tiplerine göre değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Bilgi toplumunda değişen eğitim anlayışını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
7 Bilgi toplumuna uygun öğretmenlik becerisi kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Toplum Sınıflandırmaları; Tarım Toplumu,Sanayi Toplumu,Bilgi Toplumu İlgili kısımlar okunacaktır.
2 Bilgi Toplumu Nedir?( Özellikleri ) İlgili kısımlar okunacaktır.
3 Bilgi Toplumu ve Teknoloji İlişkisi İlgili kısımlar okunacaktır.
4 Çağdaş Eğitim Anlayışları ve Bilgi Toplumu İlgili kısımlar okunacaktır.
5 21 yy. Bilgi Toplumu Teorileri ve Eğitim İlişkisi İlgili kısımlar okunacaktır.
6 Bilgi Toplumunun Neresindeyiz? (Türkiye Tartışması) İlgili kısımlar okunacaktır.
7 Vize
8 Bilgi Toplumunun Neresindeyiz? (Türkiye Tartışması) İlgili kısımlar okunacaktır.
9 Eğitim ve Toplum İlişkisi İlgili kısımlar okunacaktır.
10 Eğitim Kurumu ve Problematik Alanları İlgili kısımlar okunacaktır.
11 Eğitim Kurumunu Yeniden Yapılandırmada ve Bilgi Toplumuna Uyarlamada Öneriler İlgili kısımlar okunacaktır.
12 Eğitim Kurumunu Yeniden Yapılandırmada ve Bilgi Toplumuna Uyarlamada Öneriler İlgili kısımlar okunacaktır.
13 Gelecekteki Toplum Teorileri ve Eğitim İlişkisi (Fütüristik Yaklaşımlar) İlgili kısımlar okunacaktır.
14 Bilgi Toplumu ve Eğitim ilişkisi Üzerine Genel bir Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

[1]Castells,Manuel; ‘Ağ Toplumunun Yükselişi ‘,İst,Bilgi Üniv.Yay.3 cilt,2005-12-12
[2]Russell,Bertrand ; ‘ Endüstri Toplumunun Geleceği,(çev: Melih Ölçer) İst, Bilgi yy,1979
[3]Dinçsoy,Ömer ; 2000 e 5 kala Türk Eğitim Sistemi Genel bir Bakış,Türk Demokrasi Vakfı yy.
[4]Bilgi Toplumuna Geçerken Farklılaşan Bilgiye İlişkin Kavram Alanı Üzerinde Bazı Saptamalar, Bilgi Toplumuna Geçiş; Sorunsallar, Görüşler,Yorumlar,Eleştiriler ve Tartışmalar, Türkiye Bilimler Akademisi yy(3) Ankara 2002
[4]Selçuk, Adem;21 yy da Sosyoloji ve Eğitim,Ankara, hegem yy

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır.
2 Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar.
3 Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar.
4 Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer.
5 Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir.
6 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır.
7 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
8 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler
9 Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır.
10 Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar.
11 Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 1 16
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 2 2
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 30 30
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,8
Dersin AKTS Kredisi 5