Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
A.Seç.I:Cumhuriyet Dönemi Demokrasi Hareketleri SBE 409 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HÜLYA ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Cumhuriyetten günümüze demokrasi hareketlerini değerlendirmek

 

 

Dersin İçeriği

Osmanlı Devletinden Türkiye Cumhuriyeti?ne geçiş süreci, 1923-1946 dönemi, 1946-1960 dönemi, seçimler, partiler, anayasal düzenlemeler, 1960-1983 dönemi, 1980-1993 dönemi, koalisyonlar dönemi, 2002?den günümüze demokratik gelişmeler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı Devleti?nden TC?ye geçiş sürecindeki gelişmeleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 1923-1946 dönemini demokrasi açısından değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 1946-1960 dönemini demokrasi açısından değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 1960-1983 dönemini demokrasi açısından değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
5 1980-1993 dönemini demokrasi açısından değerlendirir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
6 Cumhuriyetten günümüze demokratik gelişmeleri değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlı dönemi demokrasi hareketleri hakkında genel değerlendirme, Milli Mücadele dönemi
2 I. TBMM dönemi demokratik hayat
3 II. TBMM dönemi demokratik hayat
4 III. TBMM dönemi demokratik hayat
5 IV. TBMM dönemi demokratik hayat
6 1938 yılına kadar demokratik gelişmeler
7 1938-1946 dönemi demokratik hayat (Vize)
8 1946-1950 dönemi demokratik hayat
9 Demokrat Parti dönemi (1950-1960)
10 Demokrat Parti dönemi (1950-1960)
11 1960 sonrası buhranlar dönemi
12 1980-1993 dönemi demokratik gelişmeler
13 Koalisyonlar dönemi
14 2002 yılı sonrası demokratik gelişmeler ve Cumhuriyet dönemi demokrasi hareketleri genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1-Ahmad, Feroz, İttihat ve Terakki (1908-1914), İstanbul, Kaynak, 1986.
2- Ahmad, Feroz, İttihatçılıktan Kemalizme (Çev. Fatmagül Berktay), İstanbul, Kaynak, 1996.
3- Ahmad, Feroz, Türkiye?de Çok Partili Politikanın Açıklamalı Kronolojisi (1945-1971), İstanbul, Bilgi, 1976.
4- Ateş, Toktamış, Demokrasi, Kavram, Tarihi Süreç, İlkeler, Ankara, Ümit 1994.
5- Aydemir, Şevket Süreyya, İkinci Adam, C.I-II, İstanbul, Remzi, 1968-1987.
6- Aydemir, Şevket Süreyya, Menderesin Mantığı, İstanbul, Remzi, 1999.
7- Bayar, Celal, Başvekilim Adnan Menderes, İstanbul 1970.
8- Bayar, Celal, Ben de Yazdım: Milli Mücadeleye Giriş ve Gidiş, 8 cilt, İstanbul, 1997.
9- Erdem, Tarhan, Anayasalar ve Seçim Kanunları (1876-1982), İstanbul, Milliyet 1982.
10- Güneş, İhsan, Türk Parlamento Tarihi, Ankara, TBMM, 1996-1998.
11- Güneş, İhsan, Birinci TBMM?nin Düşünce Yapısı (1920-1923), Ankara 1997.
12- Karpat, Kemal, Türk Demokrasi Tarihi, İstanbul, Afa, 1996.
13- Kocatürk, Utkan, Atatürk?ün Fikir ve Düşünceleri, Ankara, 1971.
14- Lewis, Bernard, Modern Türkiye?nin Doğuşu, Ankara, TTK, 1988.
15- Saray, Mehmet, Türk Devletlerinde Meclis (Parlamento), Demokratik Düşünce ve Atatürk, Ankara, ATAM, 1999.
16- Tanör, Bülent, Osmanlı Türk Anasal Gelişmeleri (1789-1980), İstanbul 2002.
17- Tunaya, Tarık Zafer, Türkiye?de Siyasi Partiler 1859-1976, Ankara 1978.
18- Türk Parlamentoculuğunun İlk Yüzyılı, 1876-1976, Ankara 1978.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır.
2 Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar.
3 Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar.
4 Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer.
5 Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir.
6 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır.
7 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
8 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler
9 Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır.
10 Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar.
11 Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 5 5
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 133
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,32
Dersin AKTS Kredisi 5