Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Öğretim Yöntemleri I SBE 305 5 3 + 2 4 7
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SEVGİ COŞKUN KESKİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Ayşegül KIRTEL
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Sosyal Bilgiler öğretiminin temel amaçlarını kavratma, sosyal bilgiler dersi öğretim programı hakkında bilgi edindirme, sosyal bilgiler öğretiminde kullanılan öğretim yöntem ve materyallerini tanıtma, uygulama düzeyinde bilgi ve beceri kazandırmaktır.
Dersin İçeriği Alana özgü temel kavramlar ve bu kavramların alan öğretimiyle ilişkisi, alanının başta Anayasa ve Milli Eğitim Temel Yasası olmak üzere yasal dayanakları, alan öğretiminin genel amaçları, kullanılan yöntem, teknik, araç-gereç ve materyaller. İlgili Öğretim Programının incelenmesi(amaç, kazanım, tema, ünite, etkinlik, v.b.). Ders, öğretmen ve öğrenci çalışma kitabı örneklerinin incelenmesi ve değerlendirilmesi.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyal Bilgiler dersi öğretim programında yer alan tema ve kazanımları tanır. Tartışma, Problem Çözme,
2 Çağdaş öğretim yaklaşımlarının felsefi temellerini bilir ve Sosyal bilgiler öğretimindeki yerini tartışır. Beyin Fırtınası,
3 Öğrencilerde kavramsal değişimi sağlamada etkili öğretim yöntemleri/tekniklerini bilir. Tartışma,
4 Sosyal bilgiler öğretiminde kullanılacak öğretim materyali ve etkinlikleri hazırlar. Tartışma, Problem Çözme,
5 Sosyal bilgiler öğretiminde kullanılacak öğretim materyali ve etkinlikleri hazırlamada bireysel sorumluluk alarak işbirliği içinde çalışır. Tartışma, Problem Çözme,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sosyal bilgiler öğretiminin temel amaçları nelerdir?, Etkili bir sosyal bilgiler öğretimi için neler gereklidir? İşbirlikli öğrenme gruplarında tartışılması ve sınıfça paylaşılması. Sınıfın ön bilgilerinin ve kavram yanılgılarının ortaya çıkarılması Bilgi avcılığı: Internet ve kitaplardan araştırma ödevi.[1] Genel olarak incelenecek[2] sayfa: 314-320[3] sayfa: 74-75[5] Sayfa: 16-43
2 Sosyal bilgiler dersinin temel yapısı ve NCSS ilk kuruluşundan günümüze sosyal bilgiler alanında yaptıkları çalışmalar ve bunların Türkiye programlarında sosyal bilgiler dersine etkileri [1] Program kılavuzunun incelenmesi, internet erişim adresi: http://ttkb.meb.gov.tr
3 Yapılandırmacı öğretim modelini tanıtılması ve bu yaklaşım doğrultusunda oluşan sosyal bilgiler programların incelenmesi konuyla ilgili görüşlerin ortaya konulması [2]sayfa: [3] sayfa: 58-67[4]tümü
4 Öğrenme kuramları ve sosyal bilimleri öğretimindeki uygulamaları. Tam öğrenme ve taksonomisi, Çoklu Zekâ Kuramı ve işbirlikli öğrenme yönteminin detaylı olarak incelenmesi ve sosyal bilgiler öğretimindeki uygulamalarının örneklendirilmesi [2] Sayfa :327/296[5] Sayfa: 138[7] ilgili bölüm
5 Öğretim yöntemleri: (örnek olay, tematik öğrenme, proje temelli öğrenme, problem çözme, işbirlikli öğrenme Verilen kazanımlarla belirlenen yöntemlerin uygulamasına yönelik örnekler hazırlama
6 Öğretim yöntemleri: (örnek olay, tematik öğrenme, proje temelli öğrenme, problem çözme, işbirlikli öğrenme) sınıf içi uygulamaları ve örneklerin sunulması [5] 147[2] ilgili bölüm okunacak[3] 77-977] ilgili bölüm
7 Tartışma-Anlatım Yöntemi ve teknikleri Verilen kazanımlarla belirlenen yöntemlerin uygulamasına yönelik örnekler hazırlama
8 Akvaryum, beyin fırtınası, beyin eseri, baklava, karşıt görüş geliştirme ve diğer tartışma teknikleri ilgili verilen kazanımlar doğrultusunda sınıf içi uygulamaları ve örneklerin sunulması
9 ARASINAV [9] 269-436
10 Yaratıcı düşünme ve yaratıcı düşünmeyi geliştiren teknikler. (Beyin fırtınası, balık kılçığı, sinektik, konuşan resimler etkinliği, empati tekniği, yaratıcı drama, kukla vs. İşbirlikli öğrenme gruplarında söz konusu tekniklerle ilgili etkinlikler [5] 228-253
11 Drama uygulamaları, Kavram öğretimi, kavram öğretiminde kullanılan öğretim teknikleri: Kavram haritaları, anlam çözümlene tabloları, kavramsal değişim metinleri, kavram ağları Eğitsel oyunlarla ilgili araştırma ve tasarlama çalışmaları
12 Belirlenen kazanımları eğitsel oyunlarla kazandırmaya yönelik etkinliklerin tasarlanması Verilen kazanımlarla belirlenen yöntemlerin uygulamasına yönelik örnekler hazırlama
13 Eleştirel düşünme ve eleştirel düşünmeyi geliştiren teknikler. Verilen kazanımlarla belirlenen yöntemlerin uygulamasına yönelik örnekler hazırlama
14 Sınıf dışı teknikler (Gözlem görüşme, vs.) ...........
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [1] İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (2005). Ankara: MEB Yayınları.
[2] Açıkgöz (1998). Etkili öğrenme ve Öğretme. İzmir
[3] Tan (2005). Öğretimi planlama ve değerlendirme. Ankara: Pegem A yayıncılık
[4] Saban (2001) Çoklu zeka teorisi ve eğitim.
[5] Öztürk ve Dilek (2002). Hayat bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem A yayıncılık
[6] Doğanay ve Karip (2006). Öğretimde planlama ve değerlendirme. PegemA Yayıncılık.
[7] Erden (tarihsiz) Sosyal bilgiler öğretimi. Ankara Alkım Yayınevi
[[8] Özden (2003). Öğrenme ve Öğretme. Ankara: PegemA Yayıncılık.
[9] Erginer (2004). Öğretimde planlama ve uygulama. Öğreti. PegemA Yayıncılık.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır.
2 Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar.
3 Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar.
4 Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer.
5 Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir.
6 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır.
7 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
8 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler
9 Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır.
10 Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar.
11 Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 5 80
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 172
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,88
Dersin AKTS Kredisi 7