Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Tarihi SBE 204 4 4 + 0 4 7
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

G.K.SEÇ.II: OSMANLI DÖNEMİ DEMOKRASİ HAREKETLERİ

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HÜLYA ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Osmanlı Devleti'nin kuruluş şartlarını, gelişme ve yükselme dönemi siyasi olaylarını, Osmanlı medeniyetinin gelişimini öğrenmektir. Ayrıca, Osmanlı Devleti'nin yenileşme hareketlerini, 16., 17. 18. yy.´lardaki kültür ve medeniyet sahasındaki gelişmeleri ve bu dönemde Avrupa medeniyeti karşısında Osmanlı medeniyetinin durumunu karşılaştırarak, bir devletin geçirdiği tüm safhaları görmesini sağlamaktır.

Dersin İçeriği

Osmanlı Devleti'nin kuruluşundan (1299) Küçük Kaynarca Antlaşmasına (1774) kadar Osmanlı İmparatorluğunun, siyasi, kültür ve uygarlık tarihi. Küçük Kaynarca Antlaşması'ndan (1774) Osmanlı Devleti'nin yıkılışına kadar(1922) siyasi, kültür ve uygarlık tarihi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlının Kuruluşunda dünyadaki siyasi gelişmeleri değerlendirir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Yeniçağ Osmanlı Tarihi siyasi olaylarını değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Problem Çözme,
3 Osmanlı uygarlığının kültürel,siyasi, sosyal temellerini kavrar. Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap,
4 Osmanlı uygarlığının diğer uygarlıklardan farklarını mukayese eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
5 Yakınçağ Osmanlı Tarihi siyasi olaylarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
6 Yakınçağ döneminde Osmanlı medeniyeti ve uygarlığını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlı Devleti'nin Kuruluşu
2 Fetret Devri ve Osmanlı Hakimiyeti'nin Yeniden Tesisi
3 Fatih Sultan Mehmet ve Dönemi
4 Yavuz Sultan Selim ve Dönemi
5 Kanuni Sultan Süleyman ve Dönemi
6 17. Yüzyıl Osmanlı Devleti (Çözülme ve Buhran Dönemi)
7 Klasik Dönem Osmanlı Devlet Teşkilatı ve Toplum Yapısı
8 ARA SINAV/Osmanlı Klasik Döneminde Düşünce, Bilim, Dil, Edebiyat, Kültür ve Sanat
9 III. Selim ve II. Mahmut Dönemleri
10 Abdülmecit ve Abdülaziz Dönemleri (Tanzimat ve Islahat Fermanları)
11 II. Abdülhamit Dönemi ve I.Meşrutiyet
12 İttihat Terakki ve II. eşrutiyet Dönemi
13 I. Dünya Savaşı ve Mütareke Dönemi
14 Yenileşme Döneminde Osmanlı Devlet Teşkilatı ve Toplum Yapısı
Kaynaklar
Ders Notu

Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300- 1600), İstanbul, 2011.

Nicolae Jorga, Osmanlı İmparatorluğu Tarihi, çev: Nilüfer Epçeli, İstanbul 2005.

Ders Kaynakları

1. İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Tarihi, TTK, Ankara, 2011.
2. Mehmet Genç, Osmanlı İmparatorluğunda Devlet ve Ekonomi, İstanbul 2000.
3. Halil İnalcık; Osmanlı İmparatorluğunun Ekonomik ve Sosyal tarihi, I, İstanbul 2000.
4. Mehmet Ali Ünal, Osmanlı Kültür ve Medeniyeti, Isparta 20000.
5. Mücteba İlgürel, Doğuştan Günümüze Büyük İslam Tarihi, İstanbul 1989.
6. Rıfat Uçarol, Siyasi Tarih, Filiz kitabevi, İstanbul 1995
7. Fahir Armaoğlu, 19. Yüzyıl Siyasi tarihi ( 1789-1914), İşbannkası yay. İstanbul 1995.
8. Ekmeleddin İhsanoğlu (haz.). Osmanlı Devleti ve Medeniyeti Tarihi. 2 cilt, İstanbul: IRCICA yayını, 1994.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sosyal Bilgiler eğitimini destekleyen sosyal bilim disiplinlerini tanır ve sosyal bilgiler eğitiminde kullanır.
2 Sosyal bilgiler eğitimi alanında tanımlanmış bir hedef doğrultusunda süreci tasarlar.
3 Sosyal bilgiler eğitimi alanında özel öğretim yöntemlerini uygular, verileri değerlendirir ve bu veriler ışığında toplumsal olayları sosyolojik perspektifle yorumlar.
4 Sosyal bilgiler eğitimi alanında eğitim problemlerini tanımlar, modeller ve çözer.
5 Etkin vatandaş olarak sorumluluk bilinciyle küresel ve toplumsal sorunları tespit eder ve bu sorunlara çözüm önerileri geliştirir.
6 Eğitim uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve ölçme araçlarını kullanır.
7 Eğitim uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası takım çalışması yapar.
8 Eğitim uygulamalarında bağımsız davranır, inisiyatif kullanır ve yaratıcı davranış sergiler
9 Yaşam boyu öğrenme kapsamında sözlü ve yazılı iletişim becerileri edinerek mesleki ve etik sorumluluk anlayışı kazanır.
10 Çevreye ilişkin sorunları tespit ederek çözüm önerileri getirecek projeler tasarlar.
11 Kalite konularını tanımlar ve bu konuları alanı ile ilgili durumlarda kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 20 40
Ödev 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 181
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7,24
Dersin AKTS Kredisi 7