Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilim ve Araştırma Etiği EFG 004 0 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AHMET SAKİN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi AHMET SAKİN, ZEYNEP AKÇA,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Dersin Amacı

Bilimin doğası,gelişimi ve temel kavramlarını bilmek ve açıklamak. Bilimsel araştırmanın temel özelliklerini ve ilkelerini tanımlayabilme. Etik kavramı ve etik teorilerini açıklama. Araştırma etiğinin temel özelliklerini ve kavramlarını açıklayabilme.

 

Dersin İçeriği

Bilim, bilimin doğası, gelişimi ve bilimsel araştırma; etik kavramı ve etik teorileri; araştırma ve yayın etiği; araştırma sürecinde etik dışı davranışlar ve etik ihlalleri; yazarlık ve telifle ilgili etik sorunlar; taraflı yayın; editörlük, hakemlik ve etik; yayın etiği ve yayın sürecinde etik dışı davranışlar; araştırma ve yayın etiğiyle ilgili yasal mevzuat ve kurallar; etik ihlallerin tespitinde izlenecek yollar; sık görülen araştırma; yayın etiği ihlalleri ve bunları önlemeye dönük yöntemler.

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilim, bilimin doğası ve gelişimini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Bilimsel araştırmanın tanımını yapar. Soru-Cevap, Anlatım,
3 Bilimsel araştırma kuramlarını açıklar. Soru-Cevap, Anlatım,
4 Bilimsel araştırma yöntemlerini bilir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Etik kavramını tanımlar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Etik teorileri açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
7 Araştırma ve yayın etiğini tanımlar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
8 Araştırma sürecinde etik dışı davranışlar ve etik ihlalleri bilir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
9 Yazarlık ve telifle ilgili ( taraflı yayın; editörlük, hakemlik vs.) etik sorunları bilir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
10 Yayın etiği ve yayın sürecinde etik dışı davranışları bilir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
11 Araştırma ve yayın etiğiyle ilgili yasal mevzuat ve kuralları açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
12 Etik ihlallerin tespitinde izlenecek yolları bilir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
13 Araştırma yayın etiği ihlalleri ve bunları önlemeye dönük yöntemleri açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
14 Araştırma yayın etiği ihlallerini tespit eder ve değerlendirir. Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilim, bilimin doğası ve gelişimi
2 Bilimsel araştırmanın tanımı
3 Bilimsel araştırma kuramları
4 Bilimsel araştırma yöntemleri
5 Etik kavramı
6 Etik teorileri
7 Araştırma ve yayın etiği
8 Araştırma sürecinde etik dışı davranışlar ve etik ihlaller
9 Yazarlık ve telifle ilgili etik sorunlar; taraflı yayın; editörlük, hakemlik ve etik;
10 Yayın etiği ve yayın sürecinde etik dışı davranışlar
11 Araştırma uygulamalarında etik dışı davranışlar.
12 Etik ihlallerin tespitinde izlenecek yollar
13 Araştırma yayın etiği ihlalleri ve bunları önlemeye dönük yöntemler
14 Tartışma ve değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Ertekin, Cumhur ve Diğerleri (2002). Bilimsel araştırmada etik ve sorunları, Ankara : Türkiye Bilimler Akademisi,

Resnik, David B. (2004) Bilim Etiği, İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Sıra EĞİTİM FAKÜLTESİ Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 X
Sıra OKUL ÖNCESİ ÖĞRETMENLİĞİ PROGRAMI (YENİ PLAN) Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Possess theoretical and methodological knowledge at a level that encompasses an inquisitive perspective within their field. X
1 X
2 Grasp all dimensions of the child's developmental areas comprehensively. X
3 Prepare suitable educational environments for children, taking individual differences into account, effectively conduct the learning process, utilize appropriate learning approaches, and assess them. X
4 Develop effective activities suitable for child education, prepare plans, create materials, and implement them. X
5 Recognize differently developing children, understand their characteristics, and implement special practices to support these children at home and at school. X
6 Engage in self-assessment and participate in personal and professional development activities X
7 Be knowledgeable about and keep abreast of the legislation related to their field. X
8 Use Turkish in accordance with the rules and effectively communicate with children within this framework. X
9 Learn to effectively use technology in all aspects to support children's development and provide opportunities for children to use it. X
10 Have a level of proficiency in a foreign language that allows them to follow professional education and career resources in their field and communicate with colleagues on related topics. X
11 Act in accordance with the universality of social rights, social justice, and the preservation of cultural values; and they behave appropriately towards environmental protection, occupational health, and safety. X
12 Possess skills in learning to learn, self-regulation, lifelong learning, critical thinking, creative thinking, and problem-solving, and they utilize these skills to access new knowledge. X
13 Possess knowledge of societal and political structures and participate in civic life based on a commitment to democratic and active engagement. X
14 X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 13 2 26
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 13 3 39
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 1 3 3
Ödev 1 3 3
Performans Görevi (Uygulama) 1 3 3
Toplam İş Yükü 77
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,08
Dersin AKTS Kredisi 3