Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Genetik ve Biyoteknoloji FBE 327 5 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri

Genel Biyoloji I-II

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ŞENOL BEŞOLUK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Şule Elmalı

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Genetik ve biyoteknolojinin tanımı, alanları, önemi, yaşantımıza etkisi ve tarihsel gelişimi ile ilgili bilgi vermek ve farkındalık yaratmak.

Dersin İçeriği

Genetik biyoteknolojinin tanımı, alanları, önemi, yaşantımıza etkisi ve tarihsel gelişimine kısa bir bakış. Modern Genetik Biliminin Doğuşu: Mendel kuramları, çaprazlamalar, mendel kuramından sapmalar. Sitoplazmik kalıtım. Doğal seleksiyon, adaptasyon, mutasyonlar. Moleküler Biyoloji. Gen Teknolojisi: Moleküler genetik. İnsan genetiği ve genetik hastalıklar. Gen mühendisliğinin topluma bilime ve teknolojiye sağladığı olanaklar. Biyoteknolojinin Temel Prensipleri: Mikroorganizma metabolizması, bitki-hayvan hücre kültürleri, fermentasyon ve fermentasyon teknolojisi, biyoteknolojide temel işlemler. Biyoteknolojik Uygulamalar: Mikrobiyal biyokütle üretimi (ekmek mayası, tek hücre proteini), primer metabolitlerin üretimi (sitrik asit, fumarik asit, asetik asit, aminoasit, vitamin), mayalanmalar (alkol mayalanması, laktik asit üretimi, bütirik asit, bütanol, aseton), sekonder metabolit üretimi (antibiyotik), enzim üretimi, gen biyoteknolojisi, çevre biyoteknolojisi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Genetik biyoteknolojinin tanımını yapar ve tarihsel gelişimini anlatır. Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Mendel kurallarını açıklar ve bu kurallara uymayan durumları belirtir. Anlatım, Beyin Fırtınası,
3 Sitoplazmik kalıtım açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Doğal seçilim, adaptasyon, mutasyon kavramlarını ve aralarındaki ilişkileri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Moleküler biyolojiyi ve çalışma alanını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Gen teknolojisi ve moleküler genetiğin uygulama alanlarını örneklerle açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Mikroorganizma metabolizmasının temel farklılıklarını anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
8 Biyoteknolojideki temel süreçleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
9 Biyoteknolojik uygulamaların gelecekteki yansımalarını tahmin eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Genetik ve biyoteknolojinin tanımı, Modern Genetik Biliminin Doğuşu [1] 1-8
2 Mendel kuramları, çaprazlamalar [1] 8-11
3 Mendel kuramları, çaprazlamalar [1] 11-15
4 Mendel kurallarına uymayan durumlar ve Çok genli kalıtım [1] 15-18
5 Sitoplazmik kalıtım, Doğal seleksiyon, adaptasyon, mutasyonlar [1] 18-23
6 Populasyon genetiği [3] 23-26
7 Moleküler genetik. İnsan genetiği ve genetik hastalıklar. [3] 26-30
8 İnsan genetiği ve genetik hastalıklar.
9 Ara sınav [4] 30-32
10 Gen Teknolojisi [4] 32-35
11 Mikroorganizma genetiği [5] 35-37
12 Biyoteknolojide temel işlemler [2] 37-40
13 Biyoteknolojik Uygulamalar [6] 40-42
14 Çevre biyoteknolojisi [6] 42-43
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Elseth, G., D. & Baumgardner, D., K."Principles of modern Genetics" west publishing company, 1995.
[2]Polat, F. "Biyolojide Özel Konular" Pegem Akademi Yayıncılık, 2010,Ankara.
[3]Başaran, N. "Tıbbi Genetik" Bilim Teknik Yayınevi, 1986, İstanbul
[4]Demirsoy, A. "Kalıtım ve Evrim" Meteksan Yayınları, 1984, Ankara

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji, Fizik, Kimya ve Matematik alanlarıyla ilgili kavramlar arasındaki ilişkiyi kavrar X
2 Fen ve teknolojiyle ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur. X
3 Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak inceler, verileri yorumlar. X
4 Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. X
5 Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile bir dersi planlar, yürütür ve değerlendirir. X
6 Fen öğretimindeki konuların özelliklerine göre öğretim programındaki kazanımları temele alarak uygun öğretim yöntemlerini seçer ve uygular. X
7 Fen öğretiminde işlenecek konulara ve öğrencilerin ihtiyaçlarına göre öğretim materyalleri tasarlar ve geliştirir. X
8 Öğrenci kazanımlarını, farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
9 Öğrencilerin gelişim düzeylerine bağlı olarak fen ve teknolojiye ilişkin öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında bilgi sahibi olur.
10 Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğretim yöntemlerini seçer ve uygular
11 Fen eğitimi ile ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, projeler yapar, çözüm yolları geliştirir ve bunları nitel, nicel verilerle destekler. X
12 Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır, bu alandaki gelişimleri takip eder; meslektaşları ile iletişim becerilerini geliştirir. X
13 Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştir.ir X
14 Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır. X
15 Öğretmenin rehberlik görevlerini bilir ve öğrenci tanıma yollarını kavrar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 10
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 12 12
Ödev 7 3 21
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 160
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,4
Dersin AKTS Kredisi 6