Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı BTE 309 5 2 + 2 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MÜBİN KIYICI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Eğitim teknolojisinin önemini kavrama, eğitim teknolojisini öğrenme ve öğretme yöntemleri ile uygulayabilme, eğitim teknolojisini anlayabilme, bilişim teknolojilerinin etkilerini kavrayabilme, ülkemizdeki ve dünyadaki uygulamalardan haberdar olma.
Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirmeye ilişkin kavramları tanımlayabilme. Öğretim teknolojisinin tarihsel gelişimini kavrayabilme. Öğretim teknolojisi ve sistem yaklaşımı ilişkisini açıklayabilme. Eğitim ortamlarında iletişimin önemini açıklayabilme. Eğitim ortamlarına ilişkin mesaj düzenleme ilkelerini sıralayabilme. Materyal geliştirirken göz önüne alınacak ilkeleri açıklayabilme. Temel materyal hazırlama yaklaşımlarını açıklayabilme. Sunum materyallerinin özelliklerini kavrayabilme. Sunum materyallerini özelliklerini göz önüne alarak geliştirebilme. Eğitim ortamlarında kullanılacak materyalleri sınıflayabilme. Eğitim ortamlarında kullanılacak materyalleri amaca göre geliştirebilme. Eğitimde bilgisayarın nasıl kullanıldığını açıklayabilme. Eğitim ortamlarında hazırlanan materyalleri süreç ve ürün açısından değerlendirebilme.

Dersin İçeriği

Öğretim analizi, amaçların sınıflandırılması, amaç analizi, öğrenen analizi, içeriği planlama, alıştırmaları ve geribildirimi planlama, değerlendirmeyi planlama, iki boyutlu görsel öğrenme-öğretme araçları, klasik eğitim teknolojileri, modern eğitim teknolojileri, öğretim materyali seçim prosedürü, materyallerin tasarım ve geliştirme ilkeleri, tasarım öğeleri, ders materyali geliştirme yönetimleri, alanla ilgili geliştirilen materyaller, görsel, işitsel ve görsel-işitsel materyallerin geliştirilmesi, öğretim materyallerinin ders ortamında kullanım örnekleri.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Eğitim teknolojisini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Eğitim teknolojisinin önemini analiz eder. Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası,
3 Eğitim teknolojisini öğrenme ve öğretme yöntemleri ile uygular. Problem Çözme, Tartışma,
4 Bilişim teknolojilerinin etkilerini tartışır. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
5 Ülkemizdeki ve dünyadaki uygulamaları karşılaştırır. Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
6 Öğretim teknolojisinin tarihsel gelişimini açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
7 Öğretim teknolojisi ve sistem yaklaşımı ilişkisini açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
8 Eğitim ortamlarında iletişimin önemini açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
9 Eğitim ortamlarına ilişkin mesaj düzenleme ilkelerini sıralar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
10 Eğitim ortamlarında kullanılacak materyalleri sınıflar. Beyin Fırtınası, Anlatım,
11 Eğitim ortamlarında kullanılacak materyalleri amaca göre geliştirir. Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Teknolojinin tanımı. Makine ve teknik, bilim ve teknik, organizasyon ve teknik, teknik operasyon ve teknik olay, teknik ve kültür, teknik ve toplum arsındaki ilişkiler. [1], [2], [3]
2 Eğitim, teknoloji ve eğitim teknolojisinin genel tanımları. Eğitim teknolojisi ve bilim arasındaki ilişki. Eğitim teknolojisinin ilgi alanları. Eğitim teknolojisinin tarihsel gelişimi. [1], [2], [3]
3 Öğrenme- öğretme kuramlarının eğitim teknolojisi ile ilişkisi. [1], [2], [3]
4 Klasik eğitim teknoloji, modern eğitim teknolojileri [1], [2], [3]
5 Bilgisayarın eğitim sistemi içinde kullanımı. Bilgisayarın tarihçesi. Bilgisayarın yapısı. Bilgisayarlı eğitimde etkili olan kuramlar. Bilgisayarın eğitimde kullanılma yöntemleri. Bilgisayar destekli öğretim(BDÖ) ve bilgisayar temelli öğretim(BTÖ) [1], [2], [3]
6 İnternetin tanımı ve tarihsel gelişimi. İnternetin temel özellikleri. İnternet ve eğitim uygulamaları. [1], [2], [3]
7 Uzaktan eğitimin tanımı, yöntemleri, tarihsel gelişimi ve kullanılan teknolojiler. [1], [2], [3]
8 Öğretim materyali tasarımı 1: Inspiration programının tanıtımı ve kavram haritası hazırlama [1], [2], [3], Fen Bilimleri Öğretim Programı(https://ttkb.meb.gov.tr), http://www.inspiration.com
9 Öğretim materyali tasarımı 2: Sosyo-bilimsel konu içerikli poster, afiş, kolaj vb. yapımı [1], [2], [3], internet avcılığı, gazete kupürleri, çeşitli görseller, ilgili kırtasiye malzemeleri
10 Öğretim materyali tasarımı 3: Movie maker programının tanıtılması ve sosyo-bilimsel konu içerikli kısa film yapımı [1], [2], [3], İnternet avcılığı, kamera, çeşitli görseller
11 Öğretim materyali tasarımı 4: Eğitsel oyun tasarımı [1], [2], [3], İnternet avcılığı, Fen Bilimleri Öğretim Programı(https://ttkb.meb.gov.tr)
12 Öğretim materyali tasarımı 5: Bulmaca programının tanıtılması ve bulmaca yapımı [1], [2], [3], http://www.eclipsecrossword.com, Fen Bilimleri Öğretim Programı(https://ttkb.meb.gov.tr)
13 Öğretim materyali tasarımı 6: Model sunumları [1], [2], [3], İnternet avcılığı, Fen Bilimleri Öğretim Programı(https://ttkb.meb.gov.tr)
14 Öğretim materyali tasarımı 7: Model sunumları [1], [2], [3], İnternet avcılığı, Fen Bilimleri Öğretim Programı(https://ttkb.meb.gov.tr)
Kaynaklar
Ders Notu

 

 

Ders Kaynakları

[1] İşman, A. (2005). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Sempati PegemA Yayınları.

[2] Yanpar-Yelken, T. (2014). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Tasarımı. Ankara: Anı Yayıncılık

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji, Fizik, Kimya ve Matematik alanlarıyla ilgili kavramlar arasındaki ilişkiyi kavrar X
2 Fen ve teknolojiyle ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur. X
3 Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak inceler, verileri yorumlar. X
4 Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. X
5 Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile bir dersi planlar, yürütür ve değerlendirir. X
6 Fen öğretimindeki konuların özelliklerine göre öğretim programındaki kazanımları temele alarak uygun öğretim yöntemlerini seçer ve uygular. X
7 Fen öğretiminde işlenecek konulara ve öğrencilerin ihtiyaçlarına göre öğretim materyalleri tasarlar ve geliştirir. X
8 Öğrenci kazanımlarını, farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir. X
9 Öğrencilerin gelişim düzeylerine bağlı olarak fen ve teknolojiye ilişkin öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında bilgi sahibi olur. X
10 Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğretim yöntemlerini seçer ve uygular X
11 Fen eğitimi ile ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, projeler yapar, çözüm yolları geliştirir ve bunları nitel, nicel verilerle destekler. X
12 Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır, bu alandaki gelişimleri takip eder; meslektaşları ile iletişim becerilerini geliştirir. X
13 Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştir.ir X
14 Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır. X
15 Öğretmenin rehberlik görevlerini bilir ve öğrenci tanıma yollarını kavrar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
1. Proje / Tasarım 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Proje / Tasarım 1 20 20
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 3 3
Ödev 1 20 20
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,68
Dersin AKTS Kredisi 6