Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
A Seç II (Yer Bilimi) FBE 428 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. YÜKSEL GÜÇLÜ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı Yerküre ile ilgili temel kavram ve olguları kavratmaktır. 

Dersin İçeriği

Jeolojinin tanımı ve konusu. Yerküre ile ilgili genel bilgiler: Yerkürenin şekli ve boyutları. Yerkürenin hareketleri. Yerkürenin geosferleri. Yeriçi ısısı. Yerçekimi ve izostazi. Yer kabuğunu oluşturan maddeler: Mineraller, tanım ve özellikleri. Kayaç yapan önemli mineraller: Kayaçlar, tanımı ve genel bilgiler. Magmatik kayaçlar. Metamorfizma ve metamorfik kayaçlar. Tortul kayaçlar. Çözülme ve toprak: Çözülme türleri, toprak oluşum koşulları ve çeşitleri. Tektonik hareketler: Orojenik hareketler, epirojenik hareketler, faylar, volkanizma, depremler. Stratigrafi: Genel prensipler. Yerkürenin yaşı ve jeolojik zamanlar.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Jeoloji ile ilgili temel kavramları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
2 Yerkürenin yapısını, bileşimini, şeklini, boyutlarını ve hareketlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar,
3 Yerküredeki kayaç çeşitlerini genel olarak açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
4 Yerkürede meydana gelen orojenik, epirojenik ve mağmatik hareketleri genel olarak açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
5 Depremlerin nedenlerini ve etkilerini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
6 Toprak kavramını, toprak oluşum mekanizmasını ve yeryüzündeki başlıca toprak çeşitlerini genel olarak açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
7 Jeolojik zamanların genel özelliklerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
8 Dersle ilgili bir konuda ödev sunar. Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Jeolojinin tanımı ve konusu. Jeoloji ile ilgili temel kavramlar İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
2 Yeryuvarının şekli ve boyutları. Yeryuvarının hareketleri ve sonuçları İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
3 Yer içi katmanları ve genel özellikleri. Yer içi ısısı İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
4 Yer çekimi ve izostazi kavramları. Yer kabuğunu oluşturan maddeler: Mineraller: Mineral kavramı ve özellikleri İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
5 Kayaç oluşturan önemli mineraller. Kayaçlar: Kayaç kavramı ve kayaç döngüsü. Magmatik kayaçlar ve genel özellikleri İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
6 Metamorfizma kavramı ve metamorfizma çeşitleri. Metamorfik kayaçlar ve genel özellikleri. Sedimantasyon kavramı, fasiyes çeşitleri İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
7 Ara sınav
8 Tortul kayaçların genel özellikleri ve tortul kayaç çeşitleri. Çözülme ve toprak. Çözülme türleri İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
9 Toprak oluşum süreçleri. Toprakların fiziksel ve kimyasal özellikleri. Toprağı oluşturan faktörler. Toprak profili ve toprak katları İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
10 Toprakların sınıflandırması. Toprak tipleri: Zonal, Azonal ve İntrazonal Topraklar İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
11 Orojenik hareketlerin mekanizması ve başlıca orojenik hareketler. Epirojenik hareketlerin mekanizması İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
12 Volkanizma kavramı. Volkanizma çeşitleri ve volkanların coğrafi dağılışı. Fay kavramı. Fay çeşitleri. Deprem kavramı, mekanizması ve çeşitleri İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
13 Stratigrafi kavramı ve genel prensipleri. Yeryuvarının yaşı. Jeolojik zamanlar İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
14 Jeolojik zamanlar. Yeryüzündeki canlı hayatın evrimi İlgili kaynaklardan ilgili bölüm okunacak.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

* Atalay, İ., Genel Fiziki Coğrafya. Genişletilmiş 6.Baskı, META Basım Matbaacılık Hizmetleri, Bornova, İzmir, 2006.

* Gönençgil, B.(Editör), Genel Fiziki Coğrafya, Nobel Akademik Yayıncılık, Ankara, 2018.

* Doğanay, H., Coğrafya’ ya Giriş-I: Genel ve Fiziki Coğrafya. 8. bs., Aktif Yayınevi, Erzurum, 2003.

* Akengin, H. ve Dölek, İ. (Editörler), Genel Fiziki Coğrafya. Pegem A Yayıncılık, Ankara, 2013.

* Akkuş, A., Genel Fiziki Coğrafya.  2. bs., Nobel, Ankara, 2007.

* Atalay, İ., Açıklamalı Türkçe-İngilizce Doğa Bilimleri Sözlüğü. Coğrafya-Ekoloji-Ekosistem. META Basım Matbaacılık Hizmetleri, Bornova, İzmir, 2004.

* Atalay, İ., Toprak Coğrafyası . 5. Baskı, Ege Üniv. Edebiyat Fak. Yay. Ege Üniversitesi Basımevi, 1997.

* Atalay, İ., Toprak Oluşumu, Sınıflaması ve Coğrafyası. Meta Basım, İzmir, 2011.

* Öngör, S., Coğrafya Terimleri Sözlüğü. Birinci Basılış, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, 1975.

* Atalay, İ., Uygulamalı Klimatoloji. META Basım Matbaacılık Hizmetleri, Bornova, İzmir, 2010.

* Ketin, İ., Genel Jeoloji, 5.bs., İTÜ Vakfı,  İstanbul, 1998.

* Güney, E., Jeoloji.  Çantay Kitabevi,  İstanbul, 2004.

* Symes, R.F. (çeviri Gürol Seyitoğlu), Taşların Dünyası. 2. bs., TÜBİTAK, Ankara, 2000.

* İzbırak, R., Yerbilimi Bilgileri. Milli Eğitim Bakanlığı,  İstanbul, 199.

* Ardos, M., Jeolojik Temel Bilgiler (Coğrafya Açısından).  İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 1996.

* Erinç, S.,  Jeomorfoloji I (Güncelleştirenler Ahmet Ertek, Cem Güneysu). Gen. 5. Bs., ,  İstanbul, 2000.

* Erinç, S., Jeomorfoloji II (Güncelleştirenler Ahmet Ertek, Cem Güneysu). 3. bs.,  Der Yayınları, İstanbul, 2001.

* Erinç, S., Klimatoloji ve Metodları. Genişletilmiş 4. Bs,   Alfa Basım Yayım Dağıtım,  İstanbul, 1996.

* Erol, O., Genel Klimatoloji. genşl.5. bs.,  Çantay Kitabevi, İstanbul, 1999.

* Strahler, A.H. ve Strahler, A. N., Introducing Physical Geography.  John Wiley Sons, New York, 1997.

* Strahler, A. ve Strahler, A., Physical Geography: Science And Systems Of The Human Environment. John Wiley&Sons, New York, 1997.

* Ketin, İ., Genel Jeoloji: Yer Bilimlerine Giriş. 5. bs., İTÜ Vakfı Yayınları,  No : 22, İstanbul, 2000.  

* Güney, E., Yerbilim Terimleri Sözlüğü: Mineraloji, Petrografi, Jeoloji, Jeomorfoloji. 1.bs., Nobel Yayın Dağıtım,  Ankara, 2003.

* Güney, E., Yerbilim 1: Jeoloji. Literatür Yayınları, İstanbul, 2010.

* Atalay, İ., Denizaltı Jeolojisi ve Jeomorfolojisi.  Atatürk Üniversitesi, Erzurum, 1981.

* Güney, E., Yerbilim 2: Jeomorfoloji. Literatür Yayınları, İstanbul, 2011.

* Güney, E., Jeomorfoloji = Geomorphology: Physical Geology. Tekağaç Eylül Yayıncılık, Ankara, 2004.  

* Akkuş, A., Jeomorfolojiye Giriş. Eğitim Akademi Yayınevi, Konya, 2007.  

* Erol, O., Genel Klimatoloji. İstanbul Üniversitesi Yayınları No.: 3526; Denizbilimleri ve Coğrafya Enstitüsü No.: 9 İstanbul, 1988.

* Dönmez, Y., Umumî Klimatoloji ve İklim Çalışmaları.  İstanbul Üniversitesi, İstanbul, 1990.  

* Mater, B., Toprak Coğrafyası. Çantay Kitabevi İstanbul, 2004.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji, Fizik, Kimya ve Matematik alanlarıyla ilgili kavramlar arasındaki ilişkiyi kavrar
2 Fen ve teknolojiyle ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur. X
3 Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak inceler, verileri yorumlar. X
4 Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır.
5 Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile bir dersi planlar, yürütür ve değerlendirir.
6 Fen öğretimindeki konuların özelliklerine göre öğretim programındaki kazanımları temele alarak uygun öğretim yöntemlerini seçer ve uygular.
7 Fen öğretiminde işlenecek konulara ve öğrencilerin ihtiyaçlarına göre öğretim materyalleri tasarlar ve geliştirir.
8 Öğrenci kazanımlarını, farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
9 Öğrencilerin gelişim düzeylerine bağlı olarak fen ve teknolojiye ilişkin öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında bilgi sahibi olur.
10 Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğretim yöntemlerini seçer ve uygular
11 Fen eğitimi ile ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, projeler yapar, çözüm yolları geliştirir ve bunları nitel, nicel verilerle destekler.
12 Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır, bu alandaki gelişimleri takip eder; meslektaşları ile iletişim becerilerini geliştirir.
13 Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştir.ir X
14 Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır.
15 Öğretmenin rehberlik görevlerini bilir ve öğrenci tanıma yollarını kavrar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,96
Dersin AKTS Kredisi 5