Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Genel Kimya I FBE 103 1 5 + 2 6 8
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ELİF ATABEK YİĞİT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kimyanın temel konuları hakkında bilgi kazandırmak.Kimyanın temel konularına yönelik bilgi ve beceriler kazandırılması. Günlük yaşantımızdaki olayların kimya perspektifinden değerlendirilmesi.

Dersin İçeriği

Kimyanın tanımı, alanları, önemi, Madde ve maddenin özellikleri, Atom ve atomun elektron yapısı, Kimyasal bileşikler, Kimyasal Reaksiyonlar, tanımı, çeşitleri, Kimyasal Bağlar, Gazlar

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kimyanın tanımı ve önemini açıklar, yaşantımızdaki olaylara kimya bakisi ile ornekler verir,kimya Laboratuarında Çalışma tekniklerini aciklar.
2 Bilimsel yöntem ve anlamlı sayıları kullanır,
3 Maddeyi sınıflandırır,
4 Atom, atomu oluşturan parçacıklar ve atom kuramlarını açıklar,
5 Periyodik çizelgeyi yorumlar,
6 Çeşitli kimyasal reaksiyonları örnekler,
7 Gazlar konusundaki problemleri çözer,
8 Kimyasal bağları sınıflandırır, kimyasal bileşiklerin bağlarını tasarlar ve yorumlar,
9 Entalpi, entropi, iç enerji gibi termokimyasal terimleri ilişkilendirir ve yorumlar.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kimyanın tanımı, alanları, önemi, yaşantımıza etkisi ve kimyanın tarihsel gelişimine kısa bir bakış. Kimya Laboratuarında Çalışma teknikleri. [1], [6] , [7]
2 Bilimsel yöntem, anlamlı sayılar. Güvenlik kuralları, kazalar ve önlemleri. [1], [3], [4]
3 Madde ve maddenin özellikleri, maddenin sınıflandırılması. kimyasal maddelerin ambalajları üzerindeki güvenlik işaretleri ve anlamları. [1], [2], [3]
4 Atom ve atomun elektron yapısı, atom çekirdeği, atom kuramları, elektron yapısı. Kimya laboratuarında bulunması gereken laboratuar malzemeleri ve kullanımları şekilleri. [1], [2], [5]
5 Periyodik çizelge, elementlerin sınıflandırılması, periyodik özellikleri. Kimyasal maddelerle çalışılırken dikkat edilmesi gereken kurallar ve önemi. [1], [2]
6 Kimyasal bileşikler, bileşik çeşitleri ve formülleri [1], [3], [4]
7 Kimyasal bileşiklerin oluşumu (hibritleşme, hibrit orbitalleri oluşumu ve molekül geometrisi),formülleri, çeşitleri ve özellikleri. İlgili dersin konularına paralel olarak öğrenci düzeyi ve konuya özgü kapalı uçlu deneyler. [1], [2], [4]
8 Ara sınav
9 Kimyasal Bağlar: Temel kavramlar, bağ kuramları ve bağ çeşitleri. İlgili dersin konularına paralel olarak öğrenci düzeyi ve konuya özgü kapalı, açık uçlu ve araştırmaya dayalı deneyler. [1], [2]
10 Kimyasal Reaksiyonlar, tanımı, çeşitleri. İlgili dersin konularına paralel olarak öğrenci düzeyi ve konuya özgü açık uçlu deneyler. [1], [5]
11 Asit-baz reaksiyonları. İlgili dersin konularına paralel olarak öğrenci düzeyi ve konuya özgü araştırmaya dayalı deneyler. [1], [3]
12 Yükseltgenme-indirgenme reaksiyonları. İlgili dersin konularına paralel olarak öğrenci düzeyi ve konuya özgü kapalı uçlu deneyler. [1], [4]
13 Gazlar: İdeal gazlar, ideal olmayan gazlar.İlgili dersin konularına paralel olarak öğrenci düzeyi ve konuya özgü kapalı ve açık uçlu deneyler. [1], [3]
14 Termokimya: Entalpi, iç enerji, entropi. İlgili dersin konularına paralel olarak öğrenci düzeyi ve konuya özgü kapalı, açık uçlu ve araştırmaya dayalı deneyler. [1], [3]
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Atabek Yiğit, Elif; “Genel Kimya I Ders Notları”, www.sakarya.edu.tr/~eatabek sitesinden indirilebilir.

Ders Kaynakları

[2] Sevinç, Vahdettin; Aydın, Ali Osman; Şengil, İ.Ayhan; “Temel Kimya”, Aşiyan Yayınları, Adapazarı, 2003.
[3] Chang, Raymond; Çev.Ed: Soydan, Bahattin; Aroğuz, Ayşe Zehra; “Fen ve Mühendislik Bölümleri için Kimya”,Beta Basım Yayım, İstanbul, 2000.
[4] Petrucci, H.,Ralph; Harwood, S.William; Çev.Ed: Uyar, Tahsin; “Genel Kimya: Prensipler ve Modern Uygulamalar”, Palme Yayıncılık, Ankara, 1994.
[5] Erdik, Ender; Sarıkaya, Yüksel; “Temel Üniversite Kimyası”, Gazi Kitabevi, Ankara, 2002.
[6] Challoner, Jack; Çev: Gürsoy, Zeynep; “Kimya”, Tübitak Popüler Bilim Kitapları no:127, Ankara, 1996.
[7] Newmark, Ann; Çev: Arpaçay, Pınar; “Kimyanın Öyküsü”, Tübitak Popüler Bilim Kitapları no: 121, Ankara, 1993.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji, Fizik, Kimya ve Matematik alanlarıyla ilgili kavramlar arasındaki ilişkiyi kavrar X
2 Fen ve teknolojiyle ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur. X
3 Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak inceler, verileri yorumlar. X
4 Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. X
5 Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile bir dersi planlar, yürütür ve değerlendirir. X
6 Fen öğretimindeki konuların özelliklerine göre öğretim programındaki kazanımları temele alarak uygun öğretim yöntemlerini seçer ve uygular. X
7 Fen öğretiminde işlenecek konulara ve öğrencilerin ihtiyaçlarına göre öğretim materyalleri tasarlar ve geliştirir. X
8 Öğrenci kazanımlarını, farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
9 Öğrencilerin gelişim düzeylerine bağlı olarak fen ve teknolojiye ilişkin öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında bilgi sahibi olur. X
10 Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğretim yöntemlerini seçer ve uygular
11 Fen eğitimi ile ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, projeler yapar, çözüm yolları geliştirir ve bunları nitel, nicel verilerle destekler. X
12 Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır, bu alandaki gelişimleri takip eder; meslektaşları ile iletişim becerilerini geliştirir. X
13 Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştir.ir X
14 Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır. X
15 Öğretmenin rehberlik görevlerini bilir ve öğrenci tanıma yollarını kavrar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 7 6 42
Final 1 18 18
Toplam İş Yükü 198
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7,92
Dersin AKTS Kredisi 8