Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Genel Fizik III FBE 205 3 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUSTAFA YILMAZLAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. M. Emin MISIR

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilere termodinamik, optik ve dalgalar ve nükleer fizik hakkında temel bilgileri sağlamak.

Dersin İçeriği

Isı ve sıcaklık, termodinamik ve yasaları, Genleşme; sıvılarda, gazlarda ve katılarda genleşme, Enerji aktarım mekanizmaları, geometrik optik ve dalgalar ve ses dalgaları konularında temel kavram ve işlemleri öğrenmek.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Isı ve sıcaklık arasındaki ilişkiyi fark eder. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Isı iletim mekanizmalarının nedenlerini açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Tartışma, Gezi / Gözlem, Gösterip Yaptırma, Anlatım,
3 Dalgalar konusunda bilgi sahibi olur. Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
4 Termodinamik yasalarını tanımlar. Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Gösterip Yaptırma, Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
5 Genleşmenin sebeplerini analiz eder. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Tartışma,
6 Enine ve boyuna dalgalar arasındaki farkı analiz eder. Tartışma, Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, Gösterip Yaptırma,
7 Ses dalgalarını ve ses şiddetinin değişimini analiz eder. Gezi / Gözlem, Anlatım, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Tartışma,
8 Geometrik optik Tartışma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Anlatım, Gezi / Gözlem,
9 Isı ve sıcaklıkla ilgili denyeler yaparak farkı kavrar Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Anlatım, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders hakkında ve dersin işlenişi hakkında genel bilgilerin verilmesi. Deneyde kullanılacak cihazları tanıtmak, uyulacak kurallar
2 Isı ve özısı nedir? Grupları oluşturulup ve teorik bilgi verilecek [2] Syf. 385-38, [3]
3 Isının maddeler üzerindeki etkisi. Kalorimetre kabı ve su eşdeğeri [2] Syf. 386-389, [3]
4 Sıcaklık nedir? Termometreler. Kalorimetre kabı ve su eşdeğeri [2] Syf. 390-399, [3]
5 Isı ve sıcaklık arasındaki ilişki. Buzun ergime ısısı [2] Syf. 400-403, [3]
6 Isı kaynakları ve iletim yolları. Buzun ergime ısısı [2] Syf. 403-406, [3]
7 Termodinamik nedir? Bir cismin özısısının tayini [2] Syf. 403-406, [3]
8 Termodinamik yasaları. Bir cismin özısısının tayini [1] Syf. 505-506, [3]
9 Arasınav
10 Genleşme. Joule ısısı deneyi [1] Syf. 506-526, [3]
11 Geometrik optik. Joule ısısı deneyi [1 Syf. 560-587, [3]
12 Geometrik optik. Enerji ile ısı arasındaki dönüşüm deneyi [1] Syf. 513-516, [3]
13 Dalga hareketi Enerji ile ısı arasındaki dönüşüm deneyi [2] Syf. 343-353, [3]
14 Ses dalgaları. Serbest çalışma [2] Syf. 368-379
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Fen ve Mühendislik için fizik; Raymond A. Serway, Robert J. Beichner; Çeviri,
Çeviri Editörü: Prof. Dr. Kemal Çolakoglu (Palme Yayıncılık)
[2] Genel Fizik-III  Editörler: Doç. Dr. Yasin ÜNSAL- Doç. Dr. Şebnem KANDİL İNGEÇ, Pegem Akademi
[3] Deney föyü

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Biyoloji, Fizik, Kimya ve Matematik alanlarıyla ilgili kavramlar arasındaki ilişkiyi kavrar X
2 Fen ve teknolojiyle ilgili bilgilerin doğası, kaynağı, sınırları hakkında bilgi sahibi olur. X
3 Alanıyla ilgili olay ve olguları bilimsel yöntem ve teknikleri kullanarak inceler, verileri yorumlar. X
4 Fen ve fen eğitimi konularında edindiği bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir, bu alandaki ihtiyaçları belirler, öğrenimini yaşam boyu sürdürmeye çalışır, bu süreçte ilgili gelişmeleri izleme ve güncel bilgilere ulaşmada teknolojiyi etkin biçimde kullanır. X
5 Program içerisinde almış olduğu bilgi ve beceriler ile bir dersi planlar, yürütür ve değerlendirir. X
6 Fen öğretimindeki konuların özelliklerine göre öğretim programındaki kazanımları temele alarak uygun öğretim yöntemlerini seçer ve uygular.
7 Fen öğretiminde işlenecek konulara ve öğrencilerin ihtiyaçlarına göre öğretim materyalleri tasarlar ve geliştirir.
8 Öğrenci kazanımlarını, farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir.
9 Öğrencilerin gelişim düzeylerine bağlı olarak fen ve teknolojiye ilişkin öğrenme özellikleri ve güçlükleri hakkında bilgi sahibi olur.
10 Öğrencilerin gelişim özellikleri doğrultusunda farklı öğretim yöntemlerini seçer ve uygular
11 Fen eğitimi ile ilgili alanlarda ve problem durumlarında fikir üretir, projeler yapar, çözüm yolları geliştirir ve bunları nitel, nicel verilerle destekler. X
12 Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanır, bu alandaki gelişimleri takip eder; meslektaşları ile iletişim becerilerini geliştirir.
13 Mesleki sorumluluk ve etik bilinci geliştir.ir
14 Türk Milli Eğitim sistemini, öğretmenlik mesleğini ve eğitim bilimleri alanını tüm yönleriyle tanır.
15 Öğretmenin rehberlik görevlerini bilir ve öğrenci tanıma yollarını kavrar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 2 2
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 132
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,28
Dersin AKTS Kredisi 5