Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sır ve Pişirim Uygulamaları I SRM 301 5 2 + 2 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi PINAR GÜZELGÜN HANGÜN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi PINAR GÜZELGÜN HANGÜN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Seramik şekillendirme aşamasında kullanılan çamurların hesaplanması, hazırlanması ve uygulanması öğretilmektedir.

Dersin İçeriği

Seramik hammaddelerin formülleri, yapısı, özellikleri ve mol ağırlıkları.Çamur çeşitlerinin sınıflandırılması.Kimyasal analiz. Kimyasal analizden rasyonel analize geçiş.Rasyonel analizden çamur reçetesinin hesaplanması. Rasyonel analizden hammaddenin kimyasal formülünün ve formül ağırlığının bulunması. Su ve elektrolit oranı hesabı. Seramik çamurlarına yapılan testler bu dersin temel içeriğini oluşturmaktadır.Uygulama için bir çamur çeşidinin belirlenmesi. Belirlenen çamur çeşidi üzerinde teorik araştırmaların yapılması. Teorik araştırmaların neticesinde hazırlanacak çamur için kullanılacak hammaddelerin %’de oranlarının belirlenmesi. 2000 gr. Üzerinden çamur reçetelerinin hesaplanması. Çamur reçetelerinin hesaplanması. Hazırlanan çamurlara çeşitli test ve deneylerin yapılması. Yapılan çalışmaların rapor haline getirilmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Seramik Endüstrisinde kullanılan tüm çamur çeşitlerini ve özelliklerini tanımlar. Anlatım,
2 Seramik çamuru hazırlama aşamasında kullanılan tüm matematiksel işlemleri çözer. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma,
3 Seramik hammaddelerinin özellikleri doğrultusunda nitelikli bir çamur reçetesi oluşturur. Deney ve Laboratuvar, Tartışma,
4 Hazırlanan reçeteler doğrultusunda deneysel çalışma sürecini yönetir.. Tartışma, Eğitsel Oyun,
5 Deneysel çalışmalarda ortaya çıkan analizleri değerlendirerek sorunları saptar ve alternatif çözümler üretir. Tartışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar,
6 Seramik çamurlarının kimyasal özelliklerini kullanıp, farklı yapılarda deneyler yapar. Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
7 Tüm deneyleri farklı çamur çeşitleri üzerinde uygular ve sonuçlarını yorumlar. Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Seramik hammaddelerin formülleri, yapısı, özellikleri ve mol ağırlıkları. Kimyasal Analiz.
2 Kimyasal analizden rasyonel analize geçiş. Rasyonel analizden çamur reçetesinin hesaplanması.
3 Su ve elektrolit oranı hesabı. Seramik çamurlarına yapılan testler.
4 Çamur çeşitlerinin sınıflandırılması.
5 Çamur hazırlama aşamalarının teorik olarak anlatılması.
6 Uygulama aşaması için, bir çamur çeşidinin belirlenmesi. Belirlenen çamur çeşidi üzerinde teorik araştırmaların yapılması.
7 Teorik araştırmalar neticesinde, hazırlanacak çamur için kullanılacak hammaddelerin %’de oranlarının belirlenmesi.
8 2000 gr. Üzerinden çamur reçetelerin hesaplanması.
9 Hazırlanan reçeteler doğrultusunda çamur hazırlama aşamasının başlaması.
10 Çamur hazırlama aşaması.
11 Çamur hazırlama aşaması.
12 Hazırlanan çamurların şekillendirilmesi ve pişirilmesi.
13 Hazırlanan çamurlara çeşitli test ve deneylerin yapılması.
14 Hazırlanan çamurlara çeşitli test ve deneylerin yapılması.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

TANIŞAN H.Hüseyin - Doç.Dr. METE Zeliha, Seramik Teknolojisi ve Uygulaması, Cilt 1, İzmir, 1986

ARCASOY Ateş, Seramik Teknolojisi

DOĞAN Şaduman, Açıklamalı Seramik Teknolojisi

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat ve tasarım ile ilgili; estetik, sanat tarihi ve kültürü, araştırma yöntemleri, sanatsal eleştiri yöntemleri, gerekli yasal düzenlemeler, disiplinler arası etkileşim ve sanatsal etik konularında teorik ve uygulamalı her türlü yeterli altyapıya sahip olur. X
2 Alanı ile ilgili problemleri uygun analitik yöntemler ile saptar, tanımlar ve çözme becerisi kazanır. X
3 Güzel sanatlar alandaki kavramları, fikirleri ve verileri bilir, değerlendirir ve analiz eder; kendi alanı ile konuları ele alıp kanıta dayalı araştırmalar ile tasarım ve uygulamalar yapar. X
4 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte , üretim ve sunum yapmak için gerekli her türlü ekipman, makina- techizat ve donanımı kullanır bu konudaki yenilikleri takip edebilme becerisi kazanır. X
5 Sanatsal ve endüstriyel alanda her türlü bilgiye ulaşır ve elde ettiği bilgileri yorumlar. X
6 Bireysel olarak alanındaki kişi ve gruplarla, mesleki gelişimine yönelik çalışmaları planlayıp yönetir, disiplinler arası gruplarla sorumluluk alarak takım çalışması ortaya koyup yürütür, yapılan tasarım ve eserleri toplumla paylaşır ve sonuçlarını değerlendirir. X
7 Sözlü ve yazılı olarak etkin iletişim kurma becerisi kazanır, sorunlar ile ilgili çözümler önerir ve alanındaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde en az B1 düzeyinde bir yabancı dil bilgisine sahip olur.
8 Yaşam boyu öğrenmenin bilincinde; evrensel boyutlarda güncel gelişmeleri ve yenilikleri takip ederek kendini sürekli yeniler. X
9 Mesleği ile ilgili estetik değerlerin farkındadır, her türlü kavramı sanatsal olarak yorumlayıp eserler ortaya koyar ve mesleki-etik sorumluluk bilinci elde eder. X
10 İş güvenliği ve çevre koruma konusunda yeterli bilgi ve bilince sahip olur; Sanat ve tasarım uygulamaların hukuksal sonuçları değerlendirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 25
2. Ödev 25
1. Proje / Tasarım 25
2. Proje / Tasarım 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 10 10
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 1 14
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 111
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,44
Dersin AKTS Kredisi 4