Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mimarlık ve Felsefe MIM 017 0 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-Felsefeye Giriş, 

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. HAYRUN NİSA KURUÇAY
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Felsefi düşünceyi tanımak ve mimarlık konu ve problemlerinin anlaşılmasında kullanabilmeyi kazandırmak. Mimarlık ve felsefe ilişkisini, mimarlık düşüncesini şekillendiren felsefe ürünlerini, mimarlık konu ve kavramları üzerinden anlayabilmek. Felsefe tarihinde mimariye temel teşkil eden temel kavramların felsefe tarihinden örneklerle tartışabilmek. Çağdaş felsefenin birikiminden haberdar olmak.

Dersin İçeriği

Felsefi düşüncenin özellikleri, Mimari etkinliğinin felsefece ele alınması, Çağdaş mimari etkinliğe dair felsefece değerlendirmeler

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mimarlık ve felsefe ilişkisinin tanımlanabilmesi, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Mimarlık düşüncesini şekillendiren, felsefe ürünlerinin anlaşılması Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Mimarlık eyleminde felsefi düşünceden yararlanabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun,
4 Heidegger, Foucault gibi çağdaş dünürlerin mimari ile ilgili görüşlerini anlayabilmek, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Türk mimarlık anlayışına felsefece yaklaşabilmeyi kazanmak Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Mimarlık ve Felsefe nerede kesişir? “Mekan Soruları”, Bernard Tschumi, Kuram 6,1993, ss:3-5.
2 Heidegger ve Şairane Mesken Tutmak Mimarlar için Heidegger, Andrew Ballantyne; Ülger, E. (2016). Mimarlık Fenomenolojisi ve Mekân Kavramı Üzerine Fenomenolojik-Hermeneutik Bir İnceleme: Heidegger Mimarlara Ne Der? Felsefe Dünyası, 63: 116-154.
3 Wittgenstein Evi Wittgenstein Evi, Levent Şentürk
4 Gözetim ve Mimarlık _Foucault “Disiplin III_Görülmeyen Gözetim_Panoptikon_Hapisanenin Doğuşu”_Foucault, ss:245-284.
5 Biyopolitika, Gözetim ve Mimarlık : Foucault, Bauman “Panoptikon ya da Toplumsal İlişki Olarak Mimarlık”, ss:17-41.
6 Gündelik Hayat ve Mimarlık Michel De Certeau_ Gündelik Hayatın Keşfi III. Bölüm, ss. 185-236.
7 ARA SINAV
8 Çağdaş Kent Çağdaş Kent bir Kamp mıdır?: Levent Şentürk, Ruhani Mekan: Le Corbusier'e Göre Kent”
9 Megalopolis vs Domus: Lyotard ve Leach_İçkin Mekan Tartışması "Domus and Megalopolis" Lyotard, Inhuman, ss:
10 Kriz Zamanlarında Mimarlık: Agamben ve Mimarlığın Etik Potansiyeli, terrabayt.com Agamben ve Mimarlığın Etik Potansiyeli, terrabayt.com
11 21. Yüzyılda Ev ve Evsizlik Halleri Umut Şumnu, “20.yy Düşüncesinde Ev/Evsizlik Halleri ve Borges'in Asterion Evi Öyküsü”, Toplum ve Bilim, 2018.
12 Mimarlığın Dışlayıcı Potansiyeli “Dışlayıcı Mimari”, Utku Özmakas; Kansu Yıldırım, e-skop,
13 Beauborg Etkisi_Jean Baudrillard Baudrillard, Simulacra, Simulacrum içinde “Beauborg’un Bıraktığı İzlenim/Etki: İçin için Kaynama/Patlama ve Caydırma”,ss:93-109;
14 Tekrar ve Tartışma
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Atasoy A, Şentürer A, Ural Ş. (eds) 2004. “Mimarlık ve Felsefe”. YEM Yayınları. Ballantyne A. 2007. “Deleuze & Guattari for Architects”. Cevizci A. 2011. “Felsefe Tarihi: Thales’ten Baudrillard’a”. Say Yayınları. Coyne R. 2007. “Derrida for Architects”. Routledge. Arslan,A. 2009. “Felsefeye Giriş”, Vadi Yayınları. Ramond C. 2011.”Derrida Sözlüğü”. Say Yayınları. Revel J. 2012. “Foucault Sözlüğü”. Say Yayınları. Routledge. Zourabichvili F. 2011. “Deleuze Sözlüğü”. Say Yayınları. Cundioğlu,D. 2012. Mimarlık ve Felsefe, Kapı yayınları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme.
2 İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme.
3 Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme.
4 Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme.
5 Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma.
6 Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama.
7 Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme.
8 Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama.
9 Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama.
10 Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme.
11 Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme.
12 Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme.
13 Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma.
14 Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 6 84
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 1 1
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 119
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,76
Dersin AKTS Kredisi 5