Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mimari Tasarım Vıı MIM 401 7 4 + 4 6 10
Ön Koşul Dersleri

MİMARİ TASARIM VI

Önerilen Seçmeli Dersler

Kentsel Tasarım

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HATİCE SENEM DOYDUK
Dersi Verenler Doç.Dr. HATİCE SENEM DOYDUK, Arş.Gör.Dr. EMRE DEMİRTAŞ, ŞULE ÖZDEMİR, HANDE SANCAKLI ŞAHİN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Proje tasarım aşamalarındaki farklı mimari tasarım standartlarını öğrenmesini sağlamak; kentsel dokuda tasarım probleminin doğasına uygun yöntem bulunması, tasarımcının kişisel ilgi ve becerilerini yansıtan veri toplama, analiz, toplu yaşam alan programı geliştirme süreçlerinin geliştirilmesi ve uygulanması hedeflenmektedir. Tasarım yapma deneyiminin yanında, araştırma ve teorik tartışmaların da gerçekleştirildiği bir içerik kurgulanır.

 

Dersin İçeriği

 Kentsel tasarımın teorik ve pratik açılarına ve birbirleriyle ilişkilerine dair bir giriş ve tasarımda paydaşlarıyla etkileşimi sağlama gerekliliğini içeren bir kurgu geliştirilir. Özellikle kentsel tasarım ölçeğinde problemlerin ele alındığı bu stüdyoda araştırma süreçleri ölçekler arası ve disiplinler arası bir boyut kazanmaktadır. Bu nedenle öğrencilerin söz konusu araştırmaları tek başlarına yürütmeleri ve aynı zamanda ölçekler arası tasarım kararlarını almalarını kolaylaştırmak için, bir problem olarak çözüme yönelik çalışma yöntemlerini geliştrimek ve çeşitlendirmek için grup çalışma yöntemleri de denenir. Diploma projesinin bir önceki aşaması olması itibariyle çeşitli tasarım metodlarına açık bir tasarım stüdyo seviyesisdir.  Kolektif zekâ, kolektif tasarım ve kooperatif öğrenme gibi yöntemlerin denenebileceği ortak bir problem/analiz/proje için organize olunan iş birliğine dayalı pedagojik yaklaşımları barındıran, kent parçaları ölçeğinde büyüklüklerin çalışıldığı bir stüdyo olarak önceki alt sütüdyodan farklılaşır. Çeşitli ölçeklerdeki (ulusal ve uluslararası) mimari tasarım projelerinin (yarışmalar, büyük ölçekli projeler, kentsel tasarım projeleri ve uygulamaları) çoğunu takip edip düzenli olarak içeriği ve yöntemleri güncellenen-güncellenmesi gereken bir stüdyodur.

 

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çeşitli ve karmaşık mimari tasarım metotları araçlarını tutarlı bir projede biraraya getirebilecektir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Problem Çözme,
2 Tasarım için gerekli teorik ve teknik becerileri uygulayabilmek Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Gözlem,
3 Yazılı ve görsel teknikleri kullanarak mimari projelere ilişkin verileri ve bilgileri toplayabilecek ve özetleyebilecektir. Bireysel Çalışma, Gözlem, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
4 Çözümleme ve geliştirme sürecinin ürünü olan bir mimari tasarım projesini belgeleyebilecek ve sunumunu yapabilecektir Beyin Fırtınası, Gözlem, Gezi / Gözlem,
5 Verilen bağlamı analiz edebilecek ve bu analizlerin sonuçlarını gelişen konsept fikri ile birlikte vurgulayan mimari tasarım projesi geliştirebilecektir Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Derse giriş / Araştırma & Analiz Arazi Analiz ve Atolye Çalışması
2 Arazi Araştırma & Analiz Sunum
3 Tasarım Konsepti Teori Okumalar
4 Tasarım Konsepti Okumalar
5 Tasarım Konsepti Okumalar / Model Yapımı
6 Tasarım Konsepti Mimari Çizim / Model Yapımı
7 Tasarım Konsepti / Projesi Mimari Çizim / Model Yapımı
8 Tasarım Projesi Mimari Çizim / Model Yapımı
9 Tasarım Projesi Eskiz ve Maket Çalışmaları
10 2. Ara Jüri Sunum
11 Tasarım Projesi Eskiz ve Maket Çalışmaları
12 Tasarım Projesi Eskiz ve Maket Çalışmaları
13 Ön Final Değerlendirmesi Eskiz ve Maket Çalışmaları
14 Final Jürisi Sunum
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

- Abdelaziz, D. (2021). The Dilemmas of Complexity in Design Studios and The Teachers’ Role. Journal of Design Studio, 3(1), 37–49. 10.46474/jds.904192

- Aydınlı, S. (2015). Tasarım eğitiminde yapılandırmacı paradigma: Öğrenmeyi öğrenme. Tasarım Kuram Dergisi, 11(20), 1-18. https://doi.org/10.23835/tasarimkuram.239579

- Bacanlı, H. (2006). Gelişim ve öğrenme. Nobel Yayın Dağıtım.

- Çetin, N. M. ve Altun, A. (2014). Uyarlanabilir öğrenme ortamları ve bir model önerisi. Eğitim Teknolojileri Araştırmaları Dergisi, 5(3).

- Goldschmidt, G., Hochman, H. & Dafni, I. (2010). The design studio “crit”: Teacher–student communication. Ai Edam, 24(3), 285–302. 10.1017/S089006041000020X

- Gökmen, H., Süer, D. (2003). Mimarlık Eğitiminde Tasarım Stüdyolarına Farklı Yaklaşımlar. Mimarlar Odası İzmir Şubesi Yayınları.

- Grassi, G. (1992). An Opinion on Architectural Education and the Conditions Our Profession has to Work in, A.C.S.A. Conference. Delf: Delf University Publicationz, 13-24. 

- Özden, Y. (2005b). Eğitimde yeni değerler. Pegem Yayınları. 

- Pallasmaa, J. (2011). Tenin gözleri: Mimarlık ve duyular. A. U. Kılıç (Çev.). Yem Yayınları.

- Paker Kahvecioğlu, N. (2007). Architectural design studio organization and creativity. ITU A|Z, 4(2), 6–26.

- Şenel, A., Türkkan, S., & Kürtüncü, B. (2013). Studio as A Critical Performance. In MIMED Forum IV: Flexibility in Architectural Education, (pp. 177–195).

- Uluoğlu, B. (2000). Design Knowledge Communicated in Studio Critiques. Design Studies, 21(1), 33–58. 10.1016/S0142-694X(99)00002-2

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme. X
2 İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme. X
3 Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme. X
4 Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme. X
5 Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma. X
6 Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama. X
7 Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme. X
8 Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama. X
9 Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama. X
10 Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme. X
11 Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme. X
12 Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme. X
13 Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma.
14 Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 15
2. Ara Sınav 30
3. Ara Sınav 35
1. Performans Görevi (Atölye) 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 3 8 24
Performans Görevi (Uygulama) 2 36 72
Performans Görevi (Arazi Çalışması) 1 36 36
Proje / Tasarım 14 8 112
Toplam İş Yükü 244
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 9,76
Dersin AKTS Kredisi 10