Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kentsel Tasarım MIM 305 5 3 + 1 4 5
Ön Koşul Dersleri

 Ön koşul dersi bulunmamaktadır.

Önerilen Seçmeli Dersler

Mimarlıkta Engelsiz Tasarım

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. CEM KIRLANGIÇOĞLU
Dersi Verenler Doç.Dr. CEM KIRLANGIÇOĞLU, Arş.Gör. İDRİS CAN IRIZ, Öğr.Gör. İLKER ERDOĞMUŞ,
Dersin Yardımcıları

Öğr.Gör. İLKER ERDOĞMUŞ

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Mimar adaylarına, Mimarlık ile Şehir ve Bölge Planlama disiplinlerinin ara kesitinde yer alan kentsel tasarım kavramını anlatmak; uygun ölçekte proje hazırlayabilmelerini sağlayacak temel bilgi ve becerileri kazandırmak

Dersin İçeriği

Mimar adaylarının doğal, tarihi, kültürel, sosyal ve ekonomik özellikler ile arazi yapısını dikkate alan, tasarım amacına göre kütle ve yapılanma düzeni veya açık alan düzenlemelerini içeren; taşıt ulaşımı, otopark ve servis ilişkileri ve yaya dolaşım ilişkilerini kuran; yapı, sokak, doku, açık ve yeşil alanların ilişkisini ve kentsel mobilya detaylarını gösteren; altyapı unsurlarını bütüncül bir yaklaşımla disiplinler arası olarak ele alan; imge, anlam ve kimlik özelliklerini ifade eden; tasarım ilke ve araçlarını içeren kentsel tasarım projelerinin hazırlanması

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Fiziksel, ekonomik, sosyal ve çevresel analizler doğrultusunda içinde bulunulan bağlama uygun tasarım geliştirme yeteneği kazanır Gezi / Gözlem, Problem Çözme, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
2 Şehir Planlama ile Mimarlık disiplinlerinin kesişiminde bulunan kentsel tasarımın gerektirdiği yaklaşımı ve ölçeği algılar Gezi / Gözlem, Proje, Problem Çözme, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Sözlü Sınavlar,
3 Karşılaştığı problemleri çözmede bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alabilir, sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar ve yönetir Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, Gözlem,
4 Mimarlık ile ilgili toplumsal bilinç oluşturur ve tasarım verilerinin çok yönlü sürdürülebilir kullanımını sağlayacak becerilere sahip olur Problem Çözme, Gezi / Gözlem, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Kentsel Tasarımın Temelleri Okumalar
3 Kentsel Tasarım Rehberlerinin İncelenmesi Okumalar
4 Kentsel Tasarım Proje Alanının Tanıtımı ve Bilgilendirme Okumalar
5 Analiz Paftalarının Hazırlanması Analiz Teknikleri
6 Analiz Paftalarının Değerlendirilmesi Analiz ve Sunum Teknikleri
7 Ara Sınav Sunum Teknikleri
8 Konsept Belirleme ve Leke Çalışmaları Eskiz
9 Konsept Tasarım Sunumları ve Değerlendirme Mimari Çizimler
10 1/500 Ölçekli Çizimlere Geçiş Mimari Çizimler
11 1/500 Ölçekli Çizimlerin Geliştirilmesi Mimari Çizimler
12 1/500 Ölçekli Çizimlerin Tamamlanması Mimari Çizimler
13 Yer Döşemesi, Kent Mobilyaları vb Detayların Eklenmesi Mimari Çizimler
14 Öğrenci Projelerinin Sunulması ve Değerlendirilmesi Sunum Teknikleri
Kaynaklar
Ders Notu

Koordinatörün kendi ders notları

Ders Kaynakları

KENTSEL TASARIM REHBERLERİ - T.C. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı

YEREL YÖNETİMLER İÇİN KENTSEL TASARIM REHBERİ - Mekansal Planlama Genel Müdürlüğü

Kentsel Tasarım: Kuram Örnekler ve Uygulamalar - Dr. Burcu İmren Güzel

Merkezi Bir Kent Parçası Kentsel Tasarım Projesi - Kadri Atabaş

Kentsel Planlama ve Tasarım - Kemal Ahmet Aru

Kent İmgesi - Kevin Lynch

Cities for People - Gehl, Jan, Rogers, Lord Richard

Sürdürülebilir Kentsel Planlama ve Tasarım Dünya Örnekleri - Özge Yalçıner Ercoşkun

Graphics for Urban Design - Bally Meeda

Emerging Concepts in Urban Space Design - Geoffrey Broadbent

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme. X
2 İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme. X
3 Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme. X
4 Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme. X
5 Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma.
6 Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama.
7 Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme. X
8 Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama.
9 Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama. X
10 Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme.
11 Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme.
12 Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme. X
13 Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma. X
14 Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 1 4 4
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Proje / Tasarım 3 4 12
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5