Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mimarlık Kuramı ve Tarihi II MIM 106 2 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. HİLAL EREK İNCE
Dersi Verenler Arş.Gör. HİLAL EREK İNCE, Arş.Gör. HAYRUN NİSA KURUÇAY,
Dersin Yardımcıları

 

 

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

1.Türk mimarisinin gelişimi konusunda temel bilgileri vermek.

2.Türk mimarlığında estetik ve oran anlayışını kavramak.

3.Yerel gelenekler ile tarihsel mirasın etkilerinin anlaşılması.

Dersin İçeriği

İlk Anadolu beylikleri, Anadolu Selçukluları, 14. yy. Anadolu beylikleri ve 18. yy. sonuna kadar Osmanlı mimarisinde camilerde, medreselerde, şifahanelerde, türbelerde, kervansaraylarda, saraylarda ve külliyelerde mekân, kütle, cephe ve strüktür tasarımının özellikleri ve biçim dili dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Geçmiş dönemlerin mimarlık ve kentleşme biçimlerini bilir. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Boşluk Doldurma Testleri,
2 Geçmiş dönemlerde kullanılan yapı malzemelerini ve tekniklerini tanır. Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Kısa Cevaplı Testler,
3 Kültürel farklılıklar ışığında mimari değişimleri anlayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Geçmiş dönemlerin mimarlıklarını sanat ve toplum bağlamında kavrayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Orta Asya Türk Sanatı; Hunlar, Göktürkler, Uygurlar Devrinde Sanat
2 Erken İslam Mimarisinde Camiler
3 Anadolu Selçuklu Mimarisi, Camiler, Medreseler, Kervansaraylar, Mezar Yapıları, Sivil Yapılar
4 Anadolu Selçuklu Mimarisi, Camiler, Medreseler, Kervansaraylar, Mezar Yapıları, Sivil Yapılar
5 Anadolu Selçuklu Mimarisi, Camiler, Medreseler, Kervansaraylar, Mezar Yapıları, Sivil Yapılar
6 Beylikler Dönemi Mimarisi
7 Ara Sınav
8 Osmanlı Mimarisi; Erken Dönem
9 Osmanlı Mimarisi; Erken Dönem
10 Osmanlı Mimarisi; Klasik Dönem
11 Osmanlı Mimarisi; Klasik Dönem
12 Osmanlı Mimarisi; 17.YY
13 Osmanlı Mimarisi; 18 ve 19. YY
14 Osmanlı Mimarisi; 18 ve 19. YY
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

 

-        Kuban, D., 2004, Çağlar Boyunca Türkiye Sanatının Ana Hatları, Yapı Kredi Yayınları. 

-        Ögel, S., 1994, Anadolu'nun Selçuklu Çehresi, Akbank yayınları. 

-        Aktuğ-Kolay, I., 2017, Batı Anadolu 14. Yüzyıl Beylikler Mimarisinde Yapım Teknikleri, Atatürk Kültür Merkezi Yayınları.

-    Kuran A., 2012. Selçuklular'dan Cumhuriyet'e Türkiye'de Mimarlık, Türkiye İş Bankası Yayınları

-     Gabriel A.L., 2022. Anadolu'daki Türk Anıtları, Cilt-1, Türk Arkeoloji ve Kültürel Miras Enstitüsü

-     Gabriel A.L., 2022. Anadolu'daki Türk Anıtları, Cilt-2, Türk Arkeoloji ve Kültürel Miras Enstitüsü

-     Aslanapa O., 1991. Anadolu'da İlk Türk Mimarisi Başlangıcı ve Gelişmesi, Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu

-        Neciopğlu, G., 2005, The Age of Sinan, Princeton University Press.

-        Kuban, D., 2007, Osmanlı Mimarisi, YEM Yayınları. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme. X
2 İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme.
3 Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme.
4 Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme.
5 Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma. X
6 Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama. X
7 Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme.
8 Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama.
9 Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama.
10 Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme.
11 Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme.
12 Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme.
13 Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma.
14 Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 30
2. Kısa Sınav 30
1. Ara Sınav 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 2 1 2
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 100
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4
Dersin AKTS Kredisi 4