Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mimarlık Kuramı ve Tarihi I MIM 105 1 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. HAYRUN NİSA KURUÇAY
Dersi Verenler Arş.Gör. HAYRUN NİSA KURUÇAY,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Temel mimari kavramları ve ilişkili olduğu alanları kavrayarak mimarlık tarihi konularına giriş yapmak

Dersin İçeriği

Temel mimari kavramları mimarlığın kent, plastik sanatlar, felsefe gibi alanlarla ilişkisi içinde anlaşılması ve tartışılması; İlk Çağ ve Ortaçağ Mimarlık Tarihi'nin başlıca özelliklerinin mimari tasarım düzeyi, üslup, kuram ve tüm gelişim alanları dikkate alınarak ele alınması.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mimarlık Tarihi kavramını sorgular ve içeriğini tartışır Anlatım, Grupla Çalışma, Sözlü Sınavlar,
2 Tarih öncesi mimari pratikleri tanır Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 İlkçağ ve ortaçağdaki uygarlıkların mimari biçimlerini bilir Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Öğrenilen dönemlerde farklı coğrafya ve kültürlerin mimari biçimlerini karşılaştırır Problem Çözme, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Dersin tanıtımı
2 Antik, Klasik, Modern, Çağdaş Kavramları
3 Mimarlık ve Plastik Sanatlar İlişkisi ve Soyutlama
4 Kent ve Mimarlık, Mimarlık ve Erk
5 Mimarlık, Felsefe ve Psikanaliz
6 İlk Çağdan Günümüze Mimarlıkta İşlev ve Biçim İlişkisi
7 Mimari Yarışmalar ve Sergi, Bienal, Fuarlar
8 ARA SINAV
9 Tarih Öncesi Çağlar, Antik Mezopotamya, Mısır, Pers ve Uzakdoğu Mimarisi
10 Antik Yunan Mimarlığı
11 Antik Dönemde Anadolu'da Mimarlık
12 Antik Roma Mimarisi
13 Skolastik Düşünce ve Romanesk Mimari
14 Gotik Mimari
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Özer, B., (2009). Kültür Sanat Mimarlık, YEM Yayınları.

Shiner, L., (2018). Sanatın İcadı (İ. Türkmen, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Batur, E., (2015). Modernizmin Serüveni, Bir Temel Metinler Seçkisi 1840-1990, Sel Yayıncılık.

Timuçin, A., (2000). Düşünce Tarihi I, II, III, Bulut Yayınları.

Kostof, S., (1985).  A History of Architecture, Settings and Rituals, New York, Oxford: Oxford University Press.

Trachtenberg, M., Hyman, I., (2003). Architecture From Prehistory to Postmodernity, Pearson.

Ingersoll, R. M., (2018). World Architecture A Cross-Cultural History, Oxford University Press.

May, R., (2020). Yaratma Cesareti. Metis Yayınları.

Gombrich, E. (2019). Sanatın Öyküsü. Remzi Kitapevi.

Hanno-Walter, K. (2017) Geshichte der Architekturtheorie. C. H. Beck; 6th edition.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme. X
2 İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme. X
3 Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme. X
4 Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme. X
5 Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma. X
6 Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama. X
7 Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme.
8 Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama. X
9 Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama. X
10 Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme. X
11 Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme.
12 Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme.
13 Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma.
14 Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 1 1
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 103
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,12
Dersin AKTS Kredisi 4