Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mekansal Pratikler II MIM 210 4 3 + 1 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. SÜHEYLA BÜYÜKŞAHİN
Dersi Verenler Arş.Gör. SÜMEYYE YAŞAR, Dr.Öğr.Üyesi BEKİR HÜSEYİN TEKİN, Doç.Dr. SÜHEYLA BÜYÜKŞAHİN, Dr.Öğr.Üyesi MEHMET AKİF YILDIZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Mekanın toplumsal pratiklerle şekillendiği ve bu pratikler neticesinde farklılaşarak üretildiği süreçler hakkında genel bir teorik okuma yapılması amaçlanmaktadır. Mekandaki güç ilişkileri ve değişimleri, sosyo-mekansal ağlar bağlamında yürütülecek araştırmalar ile tartışılacaktır.

Dersin İçeriği

Eleştirel mekân kuramlarının tartışmaları, bu tartışmalar ışığında özgül bir kent ya da mimari mekânın okuması ve mekan üretme pratiği.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Etkin okuma, yazma, dinleme ve konuşabilme becerisi Bireysel Çalışma, Tartışma, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
2 Açık ve net soru geliştirme, soyut düşünceleri düşünceyi ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme becerisi Tartışma, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, Sözlü Sınavlar,
3 Farklı kültürleri karakterize eden gereksinim istek, davranış kalıpları, sosyal ve mekansal örüntülerin farklılığının anlama Beyin Fırtınası, Tartışma, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
4 Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimin anlama Anlatım, Tartışma, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
5 Yaşanılan yapılı çevrenin, sosyo-mekansal ilişkiler ağı bağlamında okunabilmesi Tartışma, Anlatım, Ödev / Evde-Çöz Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders Hakkında Genel Bilgilendirme
2 Mekân / kent üzerine kavramsal tartışma sunum-tartışma
3 Mekân / kent üzerine kavramsal tartışma sunum-tartışma
4 Örnek proje okuma ve tartışma sunum-tartışma
5 Örnek proje okuma ve tartışma sunum-tartışma
6 Mekânsal analiz ve araştırma (okuma-tartışma) sunum-tartışma
7 Proje önerisi ve tartışma stüdyo
8 Proje önerisi ve tartışma stüdyo
9 Proje önerisi ve tartışma stüdyo
10 Ara Jüri/Değerlendirme 1 Ara Jüri
11 Proje önerisi ve tartışma stüdyo
12 Proje önerisi ve tartışma stüdyo
13 Ara Jüri/Değerlendirme 2 Ara Jüri
14 Proje önerisi ve tartışma stüdyo
Kaynaklar
Ders Notu

Yok

Ders Kaynakları

Bauman, Z. (2003). Modernlik ve Müphemlik, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
Beck, U. (1999). The Risk Society and Beyond: Critical Issues for Social Theory, Sage Publications, London.
Bourdieu, P., (2006). Pratik Nedenler, Hil Yayınları, İstanbul.
Castells, M. (2005). Enformasyon Çağı:Ekonomi,Toplum ve Kültür, Ağ Toplumunun Yükselişi, cilt 1, İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları, İstanbul.
De Certeau, M. (2009). Gündelik Hayatın Keşfi, Dost Kitapevi Yayınları, Ankara.
De Landa, M. (2006). Çizgisel Olmayan Tarih: Bin Yılın Öyküsü, Metis Yayınları, İstanbul,
Eraydın, A. (2006). Değişen Mekan, Dost Kitapevi Yayınları, Ankara.
Fainstein, S., Campbell, S. (2002). Readings in Urban Theory, Blackwell Publishing, UK.
Featherstone, M. (1996). Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
Foucault, M. (2007). İktidarın Gözü Seçme Yazılar 4, Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
Harvey, D. (1996). Postmodernliğin Durumu,Metis Yayınları, İstanbul.
Kandiyoti, D.,Saktanber, A. (2005). Kültür Fragmanları Türkiye’de Gündelik Hayat, Metis Yayıncılık, İstanbul.
Keyder, Ç. (2006). İstanbul Küresel ile Yerel Arasında, Metis Yayınları, İstanbul.
Lefevbre, H. (2007). Modern Dünyada Gündelik Hayat, Metis Yayınları, İstanbul.
Sassen, S. (2001). The Global City, Princeton University Press, US.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme. X
2 İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme. X
3 Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme. X
4 Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme. X
5 Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma.
6 Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama. X
7 Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme. X
8 Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama.
9 Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama.
10 Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme.
11 Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme.
12 Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme.
13 Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma.
14 Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
2. Ara Sınav 40
1. Yıl İçi Ortalaması 20
Toplam 100
1. Final 40
Toplam 40
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Final 1 8 8
Ara Sınav 2 5 10
Ödev 1 3 3
Sözlü Sınav 1 2 2
Performans Görevi (Uygulama) 1 2 2
Performans Görevi (Atölye) 1 2 2
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5