Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mekansal Pratikler I MIM 203 3 3 + 1 4 4
Ön Koşul Dersleri

Ön koşul dersi yoktur.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi BEKİR HÜSEYİN TEKİN
Dersi Verenler Arş.Gör. EMRE KURUÇAY, Arş.Gör. ÖMER FARUK BAYRAKTARLI, Arş.Gör. SÜMEYYE YAŞAR, Dr.Öğr.Üyesi BEKİR HÜSEYİN TEKİN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Mekanın kişisel ve toplumsal pratiklerle üretildiği süreçler hakkında genel bir pratik ve teorik çalışmalar yapılması, mekanlardaki ilişkiler ve değişimleri, mekansal ağlar bağlamında yürütülecek araştırmalar ile tartışılması ve haftalık tasarım uygulamalarına yansıtılması amaçlanmaktadır. Bu bağlamda Mekansal Pratikler-1 Dersi, yapı ölçeğinde mimari mekan talebinin oluşturulmasından avan projenin tamamlanmasına kadar ihtiyaç programı, sirkülasyon çözümleri, plan organizyonu ve yapı yakın çevresine ait bağlamsal kararları tartışmaya açmakta ve ders içerisine yerleştirilen çeşitli uygulamalarla bu tartışmaları desteklemektedir.

Dersin İçeriği
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Etkin okuma, yazma, dinleme ve konuşabilme becerisi Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
2 Açık ve net soru geliştirme, soyut düşünceleri düşünceyi ifade için kullanma, karşıt görüşleri değerlendirebilme becerisi Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gözlem,
3 Düşünsel ya da fiziksel problemleri mekansal çıktıl Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gözlem,
4 Fiziksel çevre ile insan arasındaki etkileşimin anlama Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gözlem,
5 Yaşanılan yapılı çevrenin, sosyo-mekansal ilişkiler ağı bağlamında okunabilmesi Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders hakkında genel bilgilendirme, Mimarlık ve tarihsel süreçte mimarlığın gelişimi
2 Ölçü, Ölçek, Kompozisyon, Bağlam / Ders Anlatımı + Tartışma sunum
3 İhtiyaç, Arzu, Tüketim, Standart / Anlatım+Tartışma sunum
4 Mekan, Beden, Eylem/ Anlatım+Tartışma sunum
5 Mimaride Planimetrik Dizaynlama, Aile, Mesken, Konut / Anlatım+Tartışma sunum
6 Seminer / Mimaride Sürdürülebilir Yaklaşımlar sunum
7 Destruction / Restruction sunum
8 Ara sınav sunum
9 1-Yapı 1-Metin Sunumları sunum
10 1-Yapı 1-Metin Sunumları sunum
11 Final Çalışmasının Tanıtımı sunum
12 Uygulama + Tartışma sunum
13 Uygulama + Tartışma sunum
14 Uygulama + Tartışma sunum
Kaynaklar
Ders Notu

Ders notu haftalık olarak paylaşıalcaktır.

 
Ders Kaynakları

 

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Araştırma ve Eleştirel Düşünme Becerisi: Mimari ve kentsel ölçekte belirli sorunlara karşı araştırma, anlama, analiz etme, bilgi üretme, karşılaştırmalı olarak inceleme ve farklı açılardan değerlendirmeler aracılığıyla çözüm önerileri ve stratejik yaklaşımlar geliştirme. X
2 İletişim ve Sunum Becerisi: Meslek ortamlarında ve toplumda, uygun temsil araçlarını kullanarak verimli yazabilme ve konuşabilme; doğru iletişim kurmak üzere geleneksel el çizimleri ve bilgisayar teknolojilerinin kullanıldığı çeşitli tekniklerle programlama ve tasarım sürecinin her aşamasını uygun tekniklerle ifade edebilme, etkili sunum yapabilme. X
3 Tasarım Becerileri: Tasarımın temel ilkelerini ve gerekliliklerini kavrayarak etkin şekilde kullanabilme, ilgili ölçüt ve standartlar doğrultusunda farklı alternatifler üretebilme. X
4 Bütünleşik Değerlendirme ve Karar Verme: Tasarım problemlerini çözümlemede kentsel ölçekten tekil malzeme kullanımına; toplumsal yaklaşımdan bireysel kullanım ilişkisine kadar geniş bir aralığa odaklanan unsurları bir arada değerlendirebilme. Mimari ve kentsel tasarım problemlerinin çözümlenmesinde çevrenin bilinçli kullanımı, erişilebilirlik, çevresel sistemler, taşıyıcı sistemler, yapı servis sistemleri gibi birden fazla değişkeni, belirlenen tema ve bağlam kapsamında bir arada kullanabilme.
5 Mimarlık Tarihi ve Kültür: Mimarlık tarihi kapsamında incelenen örnekleri anlama ve kavrama; bunları şekillendiren yerel, bölgesel, küresel ortamlara ait kültürel normları mimari, sosyo-ekonomik, politik, estetik ve teknolojik faktörler bağlamında değerlendirerek bu mirasın etkilerini anlama; mimarlık düşüncesi ve uygulamasına ilişkin yenilikleri takip ederek yaşam boyu öğrenmeye açık olma.
6 Kültürel Çeşitlilik: Yerel ve küresel ölçekte farklı kültürlere sahip toplum ve bireylerin ihtiyaçları, değerleri, davranışsal normları hakkında bilgi edinme ve söz konusu kültürel çeşitliliğin etkinlik zemini olan sosyo-mekânsal dinamikleri anlama.
7 Çevresel Sistemler ve Sürdürülebilir Tasarım: Çevresel sistemlere ve coğrafi özelliklere göre tasarım kriterlerinin çeşitliliğini anlama ve sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda kamu yararını gözeterek kaynakların korunarak gelecek nesillere aktarılmasına katkıda bulunacak mekanlar oluşturabilme. X
8 Kültür ve Tabiat Varlıklarının Korunması: Tarihi ve doğal çevreyi tanıma, önemini kavrama ve koruma bilinci kazanma; tarihi anıtların ve yapıların belgelenmesi, rölöve, restitüsyon ve restorasyon projelerini hazırlamak için gerekli temel teknikleri anlama.
9 Biçimsel ve Strüktürel Kompozisyon: Form, fonksiyon, strüktür ilişkilerini bir bütün olarak ele alabilme ve mekânsal düzeyde kavrayabilme; yapı malzemeleri ve bileşenlerinin üretim, kullanım ve uygulamalarıyla ilgili ilke ve standartları anlama. X
10 Taşıyıcı Sistemler: Taşıyıcı sistemlerin temel özelliklerini anlama, çağdaş taşıyıcı sistemlerin gelişimi ve uygulama alanları hakkında bilgi sahibi olma, ilgili disiplinler ile iş birliği kabiliyeti edinme.
11 Yapı Servis Sistemleri: Yapı tasarımında, strüktürel, çevresel, güvenlik, yapı kabuğu ve bina servis sistemlerini (tesisat, elektrik, sirkülasyon, iletişim, güvenlik ve yangın koruma) anlama, değerlendirme, seçme ve tasarım sürecine entegre edebilme. X
12 Proje Yönetimi ve Saha Uygulamaları: Proje yönetimi, iş planlama, finansal yönetim, ekip oluşturma, girişimcilik ve liderlik konularında temel ilkeleri anlama ve uygulayabilme.
13 Finansal Değerlendirme: Fizibilite çalışmaları, yapı maliyeti öngörüleri, işletme maliyetleri, bina yaşam döngüsü gibi kısa, orta ve uzun vadeli finansal konuların temelleri hakkında yeterli bilgi sahibi olma.
14 Meslek Etiği, Alanla İlgili Mevzuat ve Yasal Sorumluluklar: Kamu yararı, sağlığı, güvenliği ve refahı için, mülkiyet hakları, imar ve iskân yönetmelikleri, kullanıcı hakları gibi tasarımı etkileyen konularda mimarın yasal sorumluluklarını anlama, mimari tasarım ve uygulamada mesleki muhakemenin kullanılmasına ilişkin etik değerlerin rolünü kavrayabilme.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Ödev 20
2. Ödev 20
3. Ödev 20
1. Performans Görevi (Atölye) 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Performans Görevi (Atölye) 1 10 10
Ara Sınav 1 3 3
Final 1 3 3
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Toplam İş Yükü 112
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,48
Dersin AKTS Kredisi 4