Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Popüler Kültür ve Tasarım GIT 209 3 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi BÜLENT KABAŞ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi BÜLENT KABAŞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Modernite sonrası şekillenenen şehir hayatında başat bir hal alan popüler kültüre
dair kuramları tarihsel bir perspektif içinden öğrenmek. Global iktisadi
dinamiklerle yayılan bu kültürün, Türkiye de dâhil, nasıl öteki toplumlarda
yerelleştiğini analiz etmek, üretmeye çalıştığı hayat tarzını kültürel metinler
yoluyla yorumlamak. Popüler kültür ile sürekli etkileşim içinde olan sanat, medya
ve siyaset gibi alanları ile görsel iletişim kültürleri arasındaki ilişkileri anlamak.

Dersin İçeriği

Popüler kültür kavramı, kültür ve popüler kültür kuramları, şehirleşme ve
toplumsal değişim, kültür siyasetleri, dünya ve Türkiye popüler kültür tarihi, Radyo
ve Televizyon ile popüler kültür arasındaki ilişki, yeni ve sosyal medya
teknolojilerinin popüler kültür üstüne etkileri gibi konularını içerir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tarihsel bir gelişim perspektifi içinden Popüler Kültürün gelişimini irdelemek
2 Modern dünya, şehir kültürleri ve popüler kültürün ilişkilerini değerlendimek
3 Örnek olaylar üzerinden giderek global ve yerel benzerliklere ve farklara bakmak
4 Kültür kuramını öğrenmek popüler kültür ile ilişkisini kavramak
5 Popüler kültürün farklı özelliklerini öğrenmek. Türkiye örneğinde kavramak ve tartışabilmek
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders içeriğinin sunumu
2 Kültür kavramının tanımı
3 Popüler Kültür kavramının tanımı
4 Popüler Kültür ile Halk Kültürü ayrımı
5 Göç ve şehirlerle kurulan modernite
6 Şehir kültürleri, eğlencenin ticarileşmesi
7 Örnek: Kot pantolonun icadı
8 Örnek: Kotun globalleşmesi, yerelleşmesi
9 Analiz: Kültürel metalar, metinler
10 Analiz: Göstergebilim I
11 Analiz: Göstergebilim II
12 Bir haz ve arzu olarak popüler kültür
13 Bir karnaval olarak popüler kültür
14 Dönemin değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

John Fiske, Popüler Kültürü Anlamak, Parşömen Yayınları, 2012.
John Storey, Popüler Kültür Çalışmaları Kuram ve Metotlar, Babil Yayınları, 2000.
Nazife Güngör (der.), Popüler Kültür ve İktidar, Vadi Yayınları, 1999.
İrfan Erdoğan, Korkmaz Alemdar, Popüler Kültür ve İletişim, Erk Yayınları, 2005.
Mike Featherstone, Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, Ayrıntı Yayınları, 2005.
Herbert J. Gans, Popüler Kültür ve Yüksek Kültür, Yapı Kredi Yayınları, 2007.
Angela McRobbie, Postmodernizm ve Popüler Kültür, Sarmal Yayınevi, 1999.
David Rowe, Popüler Kültürler, Ayrıntı Yayınları, 1996.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Görsel İletişim (Multimedya, Fotoğraf, Sinema, Grafik Tasarım) alanında ileri düzeyde bilgi ve donanıma sahip olmak, bu alanda edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek; alanındaki kavram, düşünce ve olguları bilimsel yöntemlerle inceleyebilmek, verileri yorumlayabilmek ve değerlendirebilmek. X
2 Temel sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve Görsel İletişim Tasarımı alanına uyarlayabilmek. X
3 Bilgisayar destekli tasarım bilgisine sahip olmak; farklı alanlardaki tasarım teknikleri ve yöntemleri konusunda bilgi sahibi olmak ve bunları uygulayabilmek. Görsel kompozisyonun ilkelerini anlamak ve tasarım içinde uygulayabilmek. X
4 Görsel iletişim tasarımı alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilmek, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilmek ve öğrenmesini yaşam boyu yönlendirebilmek. X
5 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili sorunları tanımlayabilmek, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirebilmek. X
6 Görsel iletişim tasarımı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek, nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilmek. X
7 Disiplinlerarası etkileşimi önemseyerek görsel iletişim tasarımına temel oluşturan diğer disiplinlerden yararlanabilmek, bu disiplinlere ilişkin temel bilgilere sahip olabilmek ve farklı alanlardaki karşılıklı etkileşim için temel oluşturmak. X
8 Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve grup üyesi olarak sorumluluk alabilmek; etkin iletişim becerisine sahip olmak. X
9 Çok boyutlu algılayabilme, düşünebilme, tasarlayabilme, uygulayabilme becerisini geliştirebilmek, analiz ve yorum yapabilme kapasitesine sahip olmak. X
10 İlgili sanat alanındaki yasal düzenlemeler ve işlemler konusunda bilgi sahibi olabilmek. X
11 Bir yabancı dili kullanarak görsel iletişim tasarımıyla ilgili bilgileri izleyebilmek. X
12 Alanının üretim standartları konusunda yeterliliğe sahip olmak ve alanının gerektirdiği bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilmek. X
13 Görsel iletişim ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak. X
14 Çok yönlü ve açık fikirli düşünme modelini temel alarak soyut ve somut kavramları yaratıcı düşünceye, yenilikçi ve özgün yapıtlara dönüştürebilmek. X
15 Estetik farkındalığa sahip olabilmek. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Ödev 1 20 20
Ara Sınav 1 20 20
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 113
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,52
Dersin AKTS Kredisi 5