Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Afet Bilimine Giriş ve Yangın YNG 526 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MURAT UTKUCU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı
  • Bu ders ile genel olarak çevresel tehlike ve risk kavramları ile özel olarak deprem tehlikesinin, taşkın tehlikesinin ve yangın tehlikesinin, bu tehlikeden belirlenen riskin ve bu tehlikece neden olunan afetin nasıl yönetileceği bilgisinin öğrenciye kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği

Kavram olarak tehlike, tehlike ve risk, tehlike ve afet, çevresel tehlikeler nelerdir, afet boyutları, örgüleri ve eğilimleri, risk değerlendirmesi ve afet yönetimi, tehlike düzenlemeleri, deprem, taşkın ve yangın tehlikeleri ve zararlarının azaltılması. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tehlike ve risk terimlerini ve aralarındaki farkları öğrenir. Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Doğal afetlerin uzaysal ve zamansal dağılımlarında karşılaşılan genel örüntü ve eğilimleri altında yatan sebepleri ile birlikte değerlendirir. Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 deprem tehlikesini öğrenir ve deprem riskinin nasıl azaltılacağını değerlendirir. Beyin Fırtınası, Anlatım,
4 Yangın tehlikesini öğrenir ve Yangın riskinin nasıl azaltılacağını değerlendirir. Beyin Fırtınası, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Afet Yönetimi’nin tarihsel gelişimi, belli başlı doğal afetler.
2 Kavram olarak çevresel tehlike, tehlike ve risk terimleri, çevresel tehlikeler nelerdir.
3 Doğal afetlerin boyutları, örgüleri ve eğilimleri
4 Risk yönetiminin evreleri ve risk iletişimi
5 Afet yönetim döngüsü
6 Deprem tehlikesi
7 Taşkın Afeti ve yönetilmesi
8 Taşkın tehlikesi
9 Öğrenci seminerleri
10 Yangın tehlikesi
11 Yangın Tahliye Planları
12 Öğrenci seminerleri
13 Öğrenci seminerleri
14 Öğrenci seminerleri
Kaynaklar
Ders Notu

Utkucu, M. 2019. “Afet Bilimine Giriş ve Yangın" dersi sunuları

Ders Kaynakları

1. National Research Council, 2003, Living on the active earth: perspectives on eathquake science, National Academic press, 418 pp.

 

2. Smith, K., 2000, Environmental Hazards: Assessing Risk and Reducing Disaster, Routledge, 420 pp, ISBN-10: 0415224640.

 

3. Dowrick, D.J. (2003). Earthquake Risk Reduction, 506 pp, Wiley, ISBN 0-471-49688-X

 

4.Bryant, E. (2005). Natural hazards, Cambridege, 312 pp, ISBN 13-978-0-521-53743-8

5. Utkucu, M. ve Alptekin, Ö., 2001, Real-time (gerçek-zaman) sismolojisi, dünyadaki gelisimi ve Türkiye’de uygulanabilirligi, Istanbul Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Yerbilimleri Dergisi, 14(1-2), 139-152.

 

6. Utkucu, M., Çetin, C. ve Alptekin, Ö., 2005, Deprem zararlarinin azaltilmasinda artçi depremlerin önemi, Deprem Sempozyumu 2005, Bildiriler Kitabi, 1409-1416, Kocaeli

7.   Erkek, C., Ağıralioğlu, N., Su Kaynakları Mühendisliği,Beta Basım A.Ş. 3.Bası, Kasım, 1998, İstanbul.

8.   BAYAZIT, M.,ÖNÖZ, B., Taşkın ve Kuraklık Hidrolojisi,İTÜ,2008

BAYAZIT, M., Hidroloji,İTÜ,1995

9. Yangın ve Yanmaya Giriş Ders notları

10. Quintiere, J.G. 2006, Fundamentals of Fire Phenomena, Wiley, 460p.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Disiplinler arası bilgileri kullanarak yangın güvenliği hakkında etkin biçimde çalışabilme becerisi kazanır.
7 Yangın kavramının teorisini öğrenerek uygulamada ve standartlarda hangi yöntemlerin kullanıldığını kavrar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Final 40
1. Yıl İçinin Başarıya 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 12 12
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 143
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,72
Dersin AKTS Kredisi 6