Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kelam I ILA 315 5 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HÜLYA TERZİOĞLU
Dersi Verenler Prof.Dr. SÜLEYMAN AKKUŞ, Prof.Dr. RAMAZAN BİÇER, Doç.Dr. HÜLYA TERZİOĞLU,
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilere, İslam inanç esaslarını konu alan Kelam ilminin tarihi ve uluhiyete dair problemleri üzerinde, akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarda, yeterlilik kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste kelamın ne olduğu, tarihi, dönemleri, ekolleri, önemli temsilcileri ve uluhiyete dair konular dini naslar ve aklî delillerle işlenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kelam ilminin tanımını, konusu ve amacını bilir. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Kelam ilminin doğuşu, teşekkül süreci ve dönemlerini bilir. Soru-Cevap, Anlatım,
3 Kelam tarihinin mütekaddimin, müteahhirin ve Yeni İlm-i Kelam dönemleri arasındaki temel farklılıkları bilir. Soru-Cevap, Anlatım,
4 Başlıca kelam ekollerini, bunların önemli temsilcileri ve temel hususiyetlerini bilir. Soru-Cevap, Anlatım,
5 Kelamın Uluhiyet konularını bilir ve tartışır. Soru-Cevap, Anlatım,
6 Canlıların rızkının Tanrının garantisi altında olup olmadığı, rızkın değişip değişmeyeceği gibi konularını tanımlar ve değerlendirir. Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kelam ilmine giriş (Kelam ilminin tanımı, konusu, gayesi, metodu, diğer isimleri vb.) Yok
2 Kelamın doğuşu ve teşekkülü Yok
3 Kelamın dönemleri (mütekaddimun, müteahhirun, yeni ilm-i Kelam) Yok
4 Kelamın doğuşuna neden olan iç ve dış faktörler Yok
5 Eş'arîlik ve bazı önemli temsilcileri (Eş'arî, Bâkıllânî, Cüveynî, GazzâlÎ, Fahreddîn er-Râzî vb.) Yok
6 Matüridilik ve bazı önemli temsilcileri (Mâtürîdî, Nesefî, Pezdevi vb.) Yok
7 Diğer Kelam Okulları ve Temsilcileri (Hâricilik, Şia vb.) Yok
8 Çağdaş kelam düşüncesi Yok
9 Allah’ın varlığı, birliği ve sıfatları Yok
10 Kelamda isbât-ı vâcib meselesi (Allah’ın varlığı ve birliğinin delilleri) Yok
11 Kaza-Kader, İnsan Fiilleri, İradesi ve Hürriyeti Problemleri Yok
12 Hüsün-kubuh, hidayet-halâlet kavramları Yok
13 Hikmet-illet Meselesi Yok
14 Ecel ve Rızık Meselesi Yok
Kaynaklar
Ders Notu

Bekir Topaloğlu, Kelam İlmine Giriş, İstanbul: Damla Yayınevi, 2012.

Şerafettin Gölcük, Süleyman Toprak, Kelam: Tarih-Ekoller-Problemler, Konya : Tekin Kitabevi, 2001;

Cağfer Karadaş, Anahatlarıyla Kelâm Tarihi, İstanbul Ensar Neşriyat: 2015.

Ahmed Saim Kılavuz, Anahatlarıyla İslâm Akaidi ve Kelâma Giriş, İstanbul : Ensar Neşriyat, 1987;

 

Ders Kaynakları

Hasan Mahmûd eş-Şafii, Kelam'a Giriş, çev. Süleyman Akkuş, İstanbul : Değişim Yayınları, 2009.

Kelam El Kitabı, edt. Şaban Ali Düzgün, Ankara: Grafiker Yayınları, 2012.

Bekir Topaloğlu, Allah İnancı, İstanbul : Türkiye Diyanet Vakfı İslâm Araştırmaları Merkezi (İSAM), 2006.

Mevlüt Özler, İslâm Düşüncesinde Tevhid, İstanbul : Nun Yayıncılık, 1995.

İzmirli İsmail Hakkı, Yeni İlm-i Kelâm, Ankara: Ankara Okulu Yayınları, 2013.

Binyamin Abrahamov, İslam Kelâmında Zorunlu Bilgi, çev.Fethi Kerim Kazanç, Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2010, sayı: 28, s. 231-251.

Hüseyin Şahin, “İbn Rüşd’ün Kelamcıların Hudûs ve İmkan Delillerine Yönelttiği Eleştiriler”, Gümüşhane Ünv. İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 4, sayı: 7, 2015, s. 177-190.

Muhammed Fatih Kılıç, “İbn Sînâ’nın Kelâmcıların Hudûs Görüşüne Yönelttiği Eleştiriler”, Dîvân Disiplinlerarası Çalışmalar Dergisi, c. 15, sayı: 28, 2010, 115-134.

Mehmet Bulğen, Kelâm İlminin Kozmolojik Boyutları ve Günümüz Kozmolojisi, Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 2010/2, sayı: 39, s. 49-80.

Hülya Alper, “İmam Mâtürîdî’de Akıl-Vahiy İlişkisi: Aklın Önceliği ve Vahyin Gerekliliği”, Milel ve Nihal, c. 7, sayı: 2, 2010, s. 7-29

Hasan Hüseyin Tunçbilek, “Allah’ın Sıfatlarının Mahiyeti Problemi”, Harran Ünv. İlahiyat Fakültesi Dergisi, c.7, sayı:1 Ocak-Haziran 2001, s. 63-87

İlyas Çelebi, “Klasik Bir Kelam Problemi Olarak İsim-Müsemma Meselesi”, İLAM Araştırma Dergisi, 1998, cilt: III, sayı: 1, s. 103-116

Tevfik Yücedoğru, “Ehl-i Sünnet Kelamcılarında Tekvîn Tartışması, Uludağ İlahiyat Fakültesi Dergisi, c. 2, sayı: 2, 1987, s.253-261.

İslam Ansiklopedisi maddeleri: Bilgi, Vücud, Allah, Sıfat, Ahval, Halku’l-Kur’an, Rüyetullah, İstivâ, Kesb vb diğer ilgili makaleler.

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ara Sınav 70
3. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 3 5 15
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 128
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,12
Dersin AKTS Kredisi 5