Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hz. Peygamber Döneminde Sosyal Hayat ILA 353 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. LEVENT ÖZTÜRK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Hz. Peygamber döneminin gündelik hayatını ve sosyal tarihini incelemek

Dersin İçeriği

Hz. Peygamber Döneminde Gündelik Hayat, Medine Döneminin Sosyal Tarihi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hz. Peygamber dönemi ev hayatını anlatır ve ev eşyalarını listeler. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Hz. Peygamber dönemi tarım ve yemek kültürünü tasvir eder. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Hz. Peygamber dönemi hayvancılık ve av kültürünü özetler. Soru-Cevap, Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
4 Hz. Peygamber döneminin bilim ve teknik bilgisine sahip olur. Anlatım, Deney ve Laboratuvar,
5 Gündelik hayatın eğlence, müzik, bakım ve süslenme ile ilgili yönlerini açıklar. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Bayramlar, doğum, ölüm gibi kutlama ve anma merasimlerini özetler. Soru-Cevap, Anlatım, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sosyal Tarih Çalışmalarının Önemi ve Hz. Peygamber Dönemini Anlamaya Katkısı -
2 İslam Öncesi Hicaz Kültürünün Hz. Peygamber Dönemi Gündelik Hayatındaki Yansımaları -
3 Ev Hayatı -
4 Ev Eşyaları -
5 Tarım Kültürü -
6 Yemek Kültürü -
7 Hayvancılık ve Besicilik -
8 Avcılık -
9 Eğlence, Müzik -
10 Günlük Hayatta Bilim -
11 Günlük Hayatta Teknik -
12 Yapı ve Yapı Malzemeleri -
13 Doğum, Ölüm, Bayram Gibi Kutlama ve Anma Merasimleri -
14 Temizlik, Süslenme ve Bakım -
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

[1] Öztürk, Levent (2004): Hz. Peygamber Döneminde Cenazeler ve Kabirler, Konya: İstem, II/4. 

[2] Tan, Nail (1985): Folklor, İstanbul.
[3] Bozkurt, Nebi (1997): Hadis´te Folklor, İstanbul: Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Yayınları.
[4] Hamidullah, M. (2004): İslam Peygamberi, İstanbul: Beyan Yayınları.
[5] Öztürk, Levent (2013): İslam Tıp Tarihi Üzerine İncelemeler, İstanbul: Ensar Yayınları.
[6] Bütün Yönleriyle Asr-ı Saadet´te İslam (2006), İstanbul: Beyan Yayınları.
[7] Öztürk, Levent (2001): Hz. Peygamber Döneminde Sağlık Hizmetlerinde Kadınların Yeri, İstanbul: Ayışığı Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır.
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Seminer) 10
1. Kısa Sınav 10
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Performans Görevi (Seminer) 1 6 6
Ara Sınav 1 6 6
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 64
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,56
Dersin AKTS Kredisi 3