Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Tarihi I ILA 201 3 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

Hz. Peygamber Döneminde Sosyal Hayat

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ESRA ATMACA
Dersi Verenler Prof.Dr. SAİM YILMAZ, Doç.Dr. ESRA ATMACA,
Dersin Yardımcıları

Prof. Dr. Saim YILMAZ, Dr. Öğr. Üyesi Serdar ÖZDEMİR

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Genel Dünya Tarihi içinde Hz. Muhammed´i, yaşadığı dönemi ve dört halife dönemine esas olan uygulamalarını tarih kavrayışı kazanacak şekilde öğrenmek

Dersin İçeriği

İslam Öncesi Arap Tarihi, Tarihi Bir Şahsiyet Olarak Hz. Muhammed´in Hayatı, Şahsiyeti ve Faaliyetleri, Dört Halife Dönemi

 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İnsanlık tarihini bir bütün olarak tasvir eder.
2 İslam öncesi Arap tarihini ve kültürünü kendi cümleleriyle ifade eder.
3 Hz. Muhammed´in yaşadığı toplumu tanır.
4 Mekke döneminin önemli siyasi hadiselerini hatırlar.
5 Medine döneminin önemli siyasi hadiselerini hatırlar.
6 Hz. Muhammed´in hayatını, şahsiyetini ve insanlık tarihine katkılarını ifade eder.
7 Hz. Muhammed’in vefatından sonra karşılaşılan problemleri ve ilk dört halifenin tayin usullerini açıklar.
8 İlk dört halife döneminde gerçekleşen fetih hareketlerini özetler.
9 Hz. Ömer döneminde kurulan Divan teşkilatını açıklar.
10 Halife Hz. Osman’ın öldürülmesine yol açan sebepleri ve Hz. Ali-Muaviye mücadelesinin safhalarını açıklar ve yorumlar.
11 Tarihi hadiseleri anlama ve yorumlamada tenkit ve analiz becerisini gösterir.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İslam Öncesi İnsanlık Tarihine Genel Bir Bakış, İslam Öncesi Hicaz Bölgesi, Arap Yarımadası ve Komşu Devletler Kaynak eserden ilgili yerlerin okunması
2 Hz. Muhammed´in Nesebi, Doğumu ve Çocukluğu, Gençliği ve Peygamberliği Kaynak eserden ilgili yerlerin okunması
3 Tebliğin İlk Yılları: Mekke Toplumunun Tepkisi ve Yaşanan Mücadeleler Kaynak eserden ilgili yerlerin okunması
4 Habeşistan´a Hicret, Sosyal Boykot Dönemi Kaynak eserden ilgili yerlerin okunması
5 Akabe Biatları ve Medine´ye Hicret Kaynak eserden ilgili yerlerin okunması
6 Medine´de Toplumsal Yapılanma Kaynak eserden ilgili yerlerin okunması
7 Müşriklerle İlişkiler: Bedir, Uhud, Hendek, Hudeybiye, Umretül-Kaza Kaynak eserden ilgili yerlerin okunması
8 Yahudilerle İlişkiler: Kaynuka, Nadir, Kureyza, Hayber Kaynak eserden ilgili yerlerin okunması
9 Bizansla Mücadelenin Başlaması: Mute, Tebük Kaynak eserden ilgili yerlerin okunması
10 İslamiyetin Arap Yarımadasına Yayılması, Veda Haccı, Hz. Peygamberin Rahatsızlanması, Vefatı ve Kişiliği Kaynak eserden ilgili yerlerin okunması
11 Hz. Peygamber’in Vefatından Sonra Yöneticinin Belirlenmesi Sorunu, Hz. Ebu Bekir ve Ömer Dönemi Kaynak eserden ilgili yerlerin okunması
12 Hz. Osman ve Hz. Ali Dönemi Kaynak eserden ilgili yerlerin okunması
13 Dört Halife Dönemi: Siyasi Tarihe Genel Bir Bakış Kaynak eserden ilgili yerlerin okunması
14 Dört Halife Dönemi: Sosyo-Ekonomik Tarihe Genel Bir Bakış Kaynak eserden ilgili yerlerin okunması
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Mağlus, Sami b. Abdullah (2013), Siyer Atlası, İstanbul: Siyer Yayınları

Ders Kaynakları

[2] Hamidullah, Muhammed (2004): İslam Peygamberi, İstanbul: Beyan Yayınları.
[3] Lings, Martin (2004): Hz. Muhammed´in Hayatı, İstanbul: İnsan Yayınları
[4] Siret Ansiklopedisi (1996): İstanbul, İnkılab Yayınları.
[5] Hizmetli, Sabri (2001): İslam Tarihi: İlk Dönem, Ankara.
[6] Aycan, İrfan-Sarıçam, İbrahim (2002), Emeviler, İstanbul: Diyanet Vakfı Yayınları.
[7] Algül, Hüseyin (1997), İslam Tarihi, İstanbul: Gonca Yayınları.
[8] Hitti, Philip (1982): İslam Tarihi, İstanbul: İSAV Yayınları.
[9] Hodgson, Marshall (1995): İslam´ın Serüveni, İstanbul: İz Yayınları.
[10] Adem Apak(2013), İslam Tarihi, Ensar Yayınları.                                                                                                                                                                        [11] Sarıçam, İbrahim (2007): Hz. Muhammed ve Evrensel Mesajı, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır.
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ara Sınav 60
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5