Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Divan Edebiyatı ILA 305 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. KENAN MERMER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Divân Edebiyatının mahiyetini, menşeini, muhtevasını kavramak ve örneklerini incelemek

Dersin İçeriği

Divan Edebiyatının manasını, ehemmiyetini ve farklı ilimlerle olan münasebetini örnekler ışığında anlamak

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Divan Edebiyatının kavramsal içeriğini bilir. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Divan Edebiyatının Felsefe, Tasavvuf, Tarih ve Efsaneyle olan bağlantısını çözümler. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Proje,
3 Divan Edebiyatında resmi çizilen günlük hayat ve güzellik anlayışını tanımlar. Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma,
4 Divan Edebiyatında tarikatların rolünü öğrenir. Problem Çözme, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Divan Edebiyatında Kıssaların, Darb-ı Mesellerin ve Bezm Âlemlerinin nasıl işlendiğini görür. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
6 6. Divan Edebiyatının genel çehresini örnekler eşliğinde öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Divan Edebiyatının Kavramsal İçeriği
2 Divan Edebiyatı Muhtevasında Felsefe ve Tasavvufun Rolü
3 Divan Edebiyatında Tarih ve Esatir
4 Divan Edebiyatında Tasvir Edilen Günlük Hayat
5 Divan Edebiyatında Bezm ü Rezm Âlemi
6 Divan Edebiyatında Sanat ve Güzellik Telâkkisi
7 Divan Edebiyatında Tarikatların rolü
8 Divan Edebiyatında Darb-ı Mesellerin Kullanımı
9 Divan Edebiyatının Musikiyle İlişkisi
10 Divan Edebiyatında Mizah ve Latife
11 Divan Edebiyatında Kıssalar
12 Divan Edebiyatında Mazmûnlar
13 Divan Edebiyatında Aşık-Maşuk İlişkisi
14 Divan Edebiyatında Çarh-Felek Algısı
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

1. Ali Nihad TARLAN, Ali Nihad Tarlandan Divan Şiiri Dersleri, Haz. H. Ataş-G. Güven, Türk Edebiyatı Vakfı, İstanbul, 2009.
2. Ahmed Hamdi TANPINAR, XIX. Asrı Türk Edebiyatı Tarihi, Çağlayan Kitabevi, İstanbul, 2003.
3. Agâh Sırrı LEVEND, Türk Edebiyatı Tarihi, TTK Yayınları, Ankara, 1988.
4. Agâh Sırrı LEVEND, Divân Edebiyatı (Kelimeler ve Remizler; Mazmûnlar ve Mefhûmlar), Enderun Kitabevi, İstanbul, 1984.
5. Fuat KÖPRÜLÜ, Edebiyat Araştırmaları (I-II), Akçağ Yayınları, Ankara, 2004.
6. Kazım YETİŞ, Dönemler ve Problemler Aynasında Tanzimat Edebiyatı, Kitabevi, İstanbul, 2007.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir.
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır.
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir.
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 6 6
Final 1 9 9
Toplam İş Yükü 79
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,16
Dersin AKTS Kredisi 3