Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Matüridi Kelam Ekolü Örnek Metinleri ILA 335 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. ENES DURMUŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilere, İslam inanç esaslarını konu alan Kelam mezheplerinden birisi olan Matüridi Bilginleri ve çalışmaları hakkında yeterlilik kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Bu derste İslam dininin temel iman ve akaid meseleleri ile ilgili konular Matüridi kelam metinleriyle işlenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kelam mezheplerini tanır ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Matüridilik akımını tanır ve değerlendirir Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 İmam Matüridinin çalışmalarını değerlendirir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Nesefi ailesini tanır ve değerlendirir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Osmanlı dönemi Matüridi kelam bilginlerini tanır ve değerlendiri Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Yeni İlm-i Kelam dönemi Matüridi bilginlerini tanır ve değerlendirir Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mâtüridî Mezhebi ve Türk kelamcılarının Mezheplere göre dağılımı
2 Ebû Mansûr el-Mâturîdî Hayat ve Eserleri
3 Ömer en-Nesefî Hayat ve Eserleri
4 Ebul-Muîn en-Nesefî, Hayat ve Eserleri
5 Ebul-Berekât en-Nesefî Hayat ve Eserleri
6 Ekmeluddin el-Bâbertî Hayat ve Eserleri
7 Hayâlî Ahmed Efendi Hayat ve Eserleri
8 Kelam bilginlerinin görüşlerinin değerlendirilmesi
9 Hocazâde Muslihuddin Mustafa Hayatı ve Eserleri
10 İbn Kemâl Paşa Hayat ve Eserleri Hayat ve Eserleri
11 Akkirmânî Mehmed Efendi, Gelenbevî İSMAİL Efendi Hayat ve Eserleri
12 Giritli Sırrı Paşa Hayat, Eserleri ve Kelâm İlmindeki Yerleri
13 Elmalılı Hamdi Yazır Hayat ve Eserleri
14 Ömer Nasuhi Bilmen Hayat ve Eserleri
Kaynaklar
Ders Notu

İmam Matüridi, Kitabüt-Tevhid, İstanbul, 2010

Ders Kaynakları

1-AYNİ, Mehmet Ali, (1939), Türk Ahlakçıları, İstanbul,
2- BURSALI, Mehmet Tahir (1995), Türklerin Ulum ve Fünuna Hizmetleri, Ankara,

3- GÖLCÜK, Şerafettin, (1992), Kelam Tarihi, Konya,
4- MARDİN, Ebul-Ula, (1966), Huzur Dersleri, İstanbul.

5-Pezdevî, Usûlu'd-dîn, (2003), Kahire. 

6- Nureddin es-Sâbûnî, Mâtüridiyye Akaidi, İstanbul. 

7- Ebü'l-Muîn, en-Nesefî, Tebsıratü'l-edille fî usûli'd-dîn, thk. Hüseyin Atay, Ankara. 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir.
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 3 3
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 77
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,08
Dersin AKTS Kredisi 3