Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tefsir Usûlü Metinleri ILA 467 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ KARATAŞ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi SONER AKSOY,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Tefsir Usulüne ait kavram, konu ve kaynakları Arapça metinlerden incelemek

Dersin İçeriği

Bu derste Tefsir Usulüne ait kavram, konu ve kaynaklara ait Arapça metinler incelenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kur´an yorumunun alt yapısını oluşturan Tefsir Usulü ve Ulûmul-Kuranın kavram, konu ve kaynaklarını tanıyıp ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Vahyin mahiyeti, biçimleri ve ilişkili olduğu tarafları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
3 Kur´an´ın manası, tanımı, nüzûlü, isimleri, bölümlerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap,
4 Tefsir ve Tefsir Usulünün diğer İslami ilimlerle ilişkilerini kurup açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
5 Tefsir, tevil, terceme ve meal kavramlarını ayırt eder; Ulûmu´l-Kur´an kavramının tefsir usulü ile ilişkisini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
6 Tefsir Usulü konularını Arapça kaynaklardan çözümleyip anlar ve açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ulûmu´l-Kur´an, Tefsir ve Tefsir Usulünün konuları ve kaynaklarına giriş.
2 Kur´an Vahyi, mahiyeti, biçimleri; Allah (c.c.), Cebrail (a.s.), Peygamberler ve diğer insanlarla ilişkisi.
3 Kur´an´ın manası, tanımı, nüzûlü, isimleri, bölümleri.
4 Tefsir Usulü: Tefsir, tevil, terceme, meal kavramları; Ulûmu´l-Kur´an kavramı ve Tefsir Usulü ile ilişkisi.
5 Âyet kavramı, ayetlerin tertibi, ilk ve son nazil olan ayetler; Sûre kavramı, sûrelerin tertibi, isimleri, Mekkîlik ve Medenîlik.
6 Hz. Peygamber´in (s.a.v.) Kur´an´ı tefsiri; Sahabe-Tabiûn döneminde tefsir yöntemleri; Tefsirin tedvini.
7 Kur´an´ın üslubu, Surelerin başlangıçları.
8 Mukattaa harfleri
9 Kur´an´ın İ´cazı; Garîbu´l-Kur´an.
10 Nüzûl Sebepleri; Nâsih-Mensûh; Muhkem-Müteşabih.
11 Kur´an´da yeminler; Müşkilü´l-Kur´an.
12 Mübhemâtü´l-Kur´an; Kur´an´da tekrarlar, meseller, hakikat ve mecaz.
13 Vücûh ve Nezâir; Kur´an kıssaları; Ayet ve sûreler arası münasebet; Kur´an´ın faziletleri
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Sâlih, S., Mebâhis fî Ulûmi´l-Kur´an, Dersaâdet, İstanbul ts.

Ders Kaynakları

Zerkeşî, B., el-Burhân fî Ulûmil-Kurân, Dârul-marife, Beyrut ts.
Suyûtî, C., el-İtkân fî Ulûmil-Kurân, Mektebetü Dâri´t-türâs, Kahire 1985.
Zerkânî,M., Menâhilul-İrfân fî Ulûmi´l-Kur´ân, D. İhyâi´t-türâsi´l-Arabî, Kahire ts.
Kattân, M., Mebâhis fî Ulûmi´l-Kur´an, Müessesetü´r-risâle, Beyrut 1981.
Akk, H.A., Usûlü´t-Tefsîr ve Kavâiduhû, Dâru´n-nefâis, Beyrut 1986.
 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 15
1. Performans Görevi (Uygulama) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 21 2 42
Ara Sınav 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 5