Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kuran Hükümleri ve Modern Hukuk ILA 417 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SONER DUMAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Modern hukuk kavram ve kurumlarına dair Kuran-ı Kerimde yer alan hükümleri öğrenciye tanıtmak

Dersin İçeriği

Bu derste modern dönem hukuk ilmi çerçevesinde önem arzeden temel kavramlar ve kurumlara ilişkin Kuranda yer bulan düzenlemeler işlencektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kuranın hukuk alanına ilişkin düzenlemelerinin çerçevesini tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
2 Kuran hükümlerinin konu ve gayelerini açıklar Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Kuran hükümlerinde yer bulan temel soyut hukuki kavramları yorumlar Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Kuran hükümleri çerçevesinde modern dönem tartışma konularını çözümler Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 İlgili Kuran hükümlerinin modern hukuk düşüncesi açısından ele alınışında bir çerçeve inşa eder Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 İlgili Kuran hükümlerini modern hukuk çerçevesinde değerlendirir Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kuran ve Hukuk
2 Kuran hükümlerine giriş
3 Kuranda adalet ve hak ilkesi
4 Kuranda eşitlik ilkesi
5 İnsan hakları ve Kuran
6 Kuran ve Kadın
7 Kuran ve evlilik hukuku I
8 Kur´an ve evlilik hukuku II
9 Kuran ve boşanma hukuku
10 Kuranda Ceza hukuku ilkeleri
11 Suç ve Ceza hükümleri
12 Kuranda uluslararası hukuk ilkeleri
13 Kuranda miras hukukuna ilişkin hükümler
14 Kuranda Gayrimüslimler
Kaynaklar
Ders Notu

M. Vehbi Efendi, Ahkam-ı Kuraniyye; M. Ali Sabuni, Kuran Hükümleri

Ders Kaynakları

1. Hayrettin Karaman, Anahatlarıyla İslam Hukuku,
2. J. Schacht, İslam Hukukuna Giriş; Komisyon, Mecelle
3. TDV İslam Ansiklopedisi (ilgili makaleler)

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir.
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır.
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar.
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir.
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 3 3
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 5