Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sünen-İ Tirmizi Okumaları ILA 346 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HAYATİ YILMAZ
Dersi Verenler Prof.Dr. HAYATİ YILMAZ,
Dersin Yardımcıları

Prof. Dr. Hayati YILMAZ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Temel hadis kaynaklarından olan Sünen-i Tirmiziyi tanıtıp, örnek bir bölüm olarak Zühd bölümündeki hadisler çerçevesinde zühd ve takva konularında öğrenciyi bilgilendirmek.

Dersin İçeriği

Bu derste, hadisler ışığında zühd ve takva kavramlarını doğru anlama ve yorumlama becerisi sağlama amacıyla Tirmizi'nin Sünen adlı eseri tanıtılarak Zühd bölümü okutulmaktadır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tirmizi ve Sünen (Cami) adlı eserini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Hz. Peygamber ve ashabının zahidane hayatını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Hz. Peygamberin zühd ve takva konusundaki tavsiyelerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Temel hadis kaynaklarından hadis metinlerini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Hz. Peygamberin hadislerini doğru anlayıp yorumlar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
6 Hadis sened ve metinlerini usulüne uygun okuyup anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tirmizi ve Sünen Adlı Eseri
2 Allah Korkusu
3 Çok Gülme ve Az Konuşma
4 Dünyanın Değersizliği
5 Uzun Ömürlü Olmak
6 Zühd, Tevekkül ve Sabır
7 Fakirliğin Fazileti
8 Hz. Peygamber ve Ailesinin Geçimi
9 Hz. Peygamber ve Ailesinin Geçimi
10 Ashabın Geçimi
11 Zenginlik ve Riya
12 Allah İçin Sevmek
13 Sabır
14 Dili Korumak
Kaynaklar
Ders Notu

Tirmizi, Sünen (Kitabü'z-Zühd), İstanbul 1981.

Ders Kaynakları

[1] Tirmizi, Sünen-i Tirmizi Tercümesi, trc. Osman Zeki Mollamehmetoğlu, İstanbul ts.
[2] Tanevi, Eşref Ali, Hadislerle Tasavvuf, hz. Halid Zaferullah Daudi-Ahmet Yıldırım, İstanbul 1995 (Ümran Yay.)
[3] Sancaklı, Saffet, Hadislerde Fakirlik ve Zenginlik Problemi, İstanbul 2004 (Elif Yay.)
[4] Yıldırım, Ahmet, Din, Dünyevileşme ve Zühd, Ankara 2005 (Araştırma Yay.).

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 68
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,72
Dersin AKTS Kredisi 3