Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klasik Fıkıh Usulü Metinleri ILA 364 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SONER DUMAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Fıkıh usulünün temel kaynaklarını ve terimlerini tanıma.

Dersin İçeriği

Fıkıh usulü alanında yazılmış farklı mezheplere ait temel eserlerden seçilen metinlerin okutulması.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Fıkıh usulü metinlerini tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
2 Fıkıh usulünün temel terimlerini bilir. Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Farklı usul geleneklerini görür. Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Fıkıh usulü metinlerini anlar. Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Fıkıh usulü metinlerini tercüme edebilir. Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Fıkıh usulü metinlerindeki temel tartışmaları fark eder Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Fıkıh Usulü literatürünün tarihsel gelişim süreci
2 Seçme metin: er-Risâle (ilk dönem)
3 Fukaha / Hanefi metoduna göre telif edilmiş Fıkıh Usulü literatürü
4 Seçme metin: el-Fusûl
5 Seçme metin: Usulüs-serahsî
6 Seçme metin: Keşfül-esrâr
7 Mütekellimîn metoduna göre telif edilmiş Fıkıh Usulü literatürü
8 Seçme metin: el-Burhan
9 Seçme metin: el-Mustasfâ
10 Karma metoda göre telif edilmiş Fıkıh Usulü eserleri
11 Seçme metin: el-Telvih
12 Özgün Fıkıh Usulü eserleri
13 Seçme metin: İlâmul-muvakkıîn
14 Seçme metin: el-Muvâfakât
Kaynaklar
Ders Notu

DİA ilgili maddeler,
er-Risâle, el-Fusul, Usulü´s-Serahsî, Keşfü´l-esrar, el-Burhan, el-Mustasfa, et-Telvih, İ´lâmu´l-muvakkı´in, el-Muvâfakat´tan seçme metinler

Ders Kaynakları

Diğer fıkıh usulü literatürü

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir.
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır.
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar.
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir.
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 3 3
Final 1 4 4
Toplam İş Yükü 78
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,12
Dersin AKTS Kredisi 3