Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Eğitim Tarihi ILA 328 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MAHMUT ZENGİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

 Arş. Gör. Kübra Cevherli

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ders İslam tarihi boyunca eğitim faaliyetlerini, eğitim kurumlarını, eğitim politikaları ve programları hakkında genel bilgi verme ve değerlendirme yapma yeterliliğini kazandırmayı amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

İslamiyet, eğitim ve bilim, İslam tarihinde eğitimin kurumsallaşması, Bazı İslam düşünürlerinin eğitim anlayışları, Osmanlılarda eğitim ve medreseler, Osmalıda son döneminde eğitimde reform gayretleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İslamiyetin eğitim ve bilime verdiği önemi açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 İslamiyetin ilk dönemlerinde eğitim ve öğretim faaliyetlerini anlatır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 İslam tarihinde eğitimin kurumsallaşma süreci ve medreselerde eğitimi değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Bazı İslam düşünürlerin eğitimle ilgili düşüncelerini karşılaştırır Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
5 Osmanlı medrese sistemi, gelişimi ve bozulma nedenlerini analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Osmanlı son dönemlerinde medreseden modern okula geçişi nedenlerini sorgular Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İslam eğitim tarihi kavramı ve kaynakları
2 İslamiyette bilgi ve eğitimin önemi
3 İslamiyette ilk dönem eğitim faaliyetlerinin değerlendirilmesi
4 İslam tarihinde eğitimin kurumsallaşması ve nedenleri
5 Bazı İslam alimlerinin görüşlerinin eleştirel olarak değerlendirilmesi (Ibn Sina, Farabi. vb.)
6 Bazı İslam alimlerinin görüşlerinin eleştirel olarak değelendirilmesi (Ibn Sina, Farabi. vb.)
7 Erken dönem Osmanlıda medreseler
8 Osmanlı medreselerinin yönetimi ve finansı
9 Osmanlı dönemi medreselerinde programlar, ders kitapları ve eğitim anlayışları
10 Osmanlı dönemi medreselerinde programlar, ders kitapları ve eğitim anlayışları
11 Osmanlıda medrese eğitiminin bozulması
12 Osmanlı son dönem eğitim reform girişimleri
13 Osmanlıdan Cumhuriyete intikal eden eğitim mirası
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

[1] Çelebi, A. (1990) İslamda Eğitim ve Öğretim Tarihi, İstanbul: Damla Yayınları

[2] Atay, H. (1983) Osmanlılarda Yüksek Din Eğitimi, İstanbul: Dergah Yayınları.
[3].Kazıcı, Z. (2000) İslam Eğitim Tarihi, İstanbul, MÜİF Vakfı yayınları.
[4] Makdisi, G. (2004) Ortaçağda Yüksek Öğretim, İslam Dünyası ve Hristiyan Batı, İstanbul, Gelenek Yayınları
[5].Zengin, Z.S. (2002) II Meşrutiyette Medreseler ve Din Eğitimi, Ankara, Akçağ Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir.
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 1 5 5
Toplam İş Yükü 74
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,96
Dersin AKTS Kredisi 3