Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Matüridi Kelamı ve Osmanlı Âlimleri ILA 470 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. ENES DURMUŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

YOK

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk-İslam medeniyet ve kültür havzasında ortaya çıkmış ve Matüridî-Eşarî gelenekte yetişmiş ünlü Türk kelam alimlerinin hayatı ve kelamî görüşleri öğrencilere tanıtma ve öğretmeyi amaçlar.

Dersin İçeriği

Bu derste Türk-İslam medeniyet ve kültür havzasında ortaya çıkmış ve Matüridî-Eşarî gelenekte yetişmiş ünlü Türk kelam alimlerinin hayatı ve kelamî görüşleri, bu ilme katkıları delillerle işlenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ebu Mansur el-Matürüdînin Hayatı, Eserleri ve Kelâm İlmindeki Yerini tanımlar ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Ebul-Muin en-Nesefînin Hayatı, Eserleri ve Kelâm İlmindeki Yerini tanımlar ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Hakim es_Semerkandî ve Şemseddin es-Semerkandînin Hayatı, Eserleri ve Kelâm İlmindeki Yerlerini tanımlar ve değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Nureddin es-Sabunî ve Ebul-Berekât en-Nesefînin nin Hayatı, Eserleri ve Kelâm İlmindeki Yerini tanımlar ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Osmanlı Dönemi Türk Kelamcılarının Hayatı, Eserleri ve Kelâm İlmindeki Yerlerini tanımlar ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Osmanlı sonrası Türk Kelamcılarının Hayatı, Eserleri ve Kelâm İlmindeki Yerlerini tanımlar ve değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mâtüridî Mezhebi ve Türk kelamcılarının Mezheplere göre dağılımı
2 İbnul-İhşîd, Ebû Mansûr el-Mâturîdî, Ebû Seleme es- Semerkandî Hayat, Eserleri ve Kelâm İlmindeki Yerleri
3 Ebul-Muîn en-Nesefî Ömer en-Nesefî, Sirâcud-dîn el-Ûşî Hayat, Eserleri ve Kelâm İlmindeki Yerleri
4 Menkübers b. Yalınkılıç Şemsuddin Muhammed es-Semerkandî, Ebul-Berekât en-Nesefî Hayat, Eserleri ve Kelâm İlmindeki Yerleri
5 Sadruşşerîa es-Sânî (el-Asğar, Ekmeluddin el-Bâbertî Hayat, Eserleri ve Kelâm İlmindeki Yerleri
6 Osmanlı dönemi Türk Kelamcıları
7 Hayâlî Ahmed Efendi, Muhyiddin Mehmed Efendi (kâfiyeci), Hocazâde Muslihuddin Mustafa Hayat, Eserleri ve Kelâm İlmindeki Yerleri
8 Osmanlı dönemi ile önceki ulema arasında mukayese
9 Lütfi (sarı) Molla, Kestelli Muslihuddin Mustafa Hayat, Eserleri ve Kelâm İlmindeki Yerleri; İbn Kemâl Paşa, Taşköprülüzâde Ahmed Efendi Hayat, Eserleri ve Kelâm İlmindeki Yerleri
10 Mehmed el-Birgivî, Abdulbâkî Arif Efendi, Mestcizâde Abdullah Efendi Hayat, Eserleri ve Kelâm İlmindeki Yerleri
11 Dâvûd el-Karsî, Akkirmânî Mehmed Efendi, Gelenbevî İsmail Efendi Hayat, Eserleri ve Kelâm İlmindeki Yerleri
12 Giritli Sırrı Paşa, Manastırlı İsmail Hakkı Efendi Hayat, Eserleri ve Kelâm İlmindeki Yerleri
13 Osmanlı Sonrası Türk Kelamcıları
14 M. Şerafeddin Yaltkaya, Mustafa Sabri efendi, Ömer Nasuhi Bilmen Hayat, Eserleri ve Kelâm İlmindeki Yerleri
Kaynaklar
Ders Notu

Ömer Aydın, Türk Kelam Bilginleri, İstanbul, 2004.

Ders Kaynakları

1-AYNİ, Mehmet Ali, (1939), Türk Ahlakçıları, İstanbul.

2- BURSALI, Mehmet Tahir (1995), Türklerin Ulum ve Fünuna Hizmetleri, Ankara,

3- GÖLCÜK, Şerafettin, (1992), Kelam Tarihi, Konya

4. TDV, DİA, ilgili maddeler

4- MARDİN, Ebul-Ula, (1966), Huzur Dersleri, İstanbul, ts.

5- YURDAGÜR, Metin, (2017), Maveraünnehir’den Osmanlı Coğrafyasına Ünlü Türk Kelamcıları, İstanbul.

6- YALTKAYA, Mehmed Şerafeddin, (1932), Türk Kelamcıları - I: Osmanlılardan Evvel, Darülfünun İlahiyat Fakültesi Mecmuası.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir.
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 5