Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Cami Musikisi ILA 448 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. TAHİR ÇAĞMAN
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. TAHİR ÇAĞMAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Cami Musiki formları ve icra özellikleri hakkında bilgi kazanmak

Dersin İçeriği

Cami Musikisinin Tarihi Gelişimi, Formları ve Bu Formlara Ait Örnekler

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Cami Musikisinin icra özelliklerini ve amacını tanımlar Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
2 Cami Musikisi formlarını özetler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Cami Musikisinde kullanılan makam ve usul yapılarını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Cami Musikisi formlarını uygular Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Cami Musikisinde ses kullanımıyla ilgili teknik bilgileri geliştirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Cami Musikisi formlarına ait örnek eserleri listeler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Cami Musikisinin Tanımı ve Muhtevası
2 Cami Musikisinin İcra Özellikleri
3 Cami Musikisi Formları
4 Cami Musikisinde Makamların Uygulanışı ve Geçki
5 Ses Kullanımı ile İlgili Teknik Bilgiler
6 Saba, Dilkeşhaveran Ezan İcrası
7 Hicaz Ezan İcrası
8 Segah, Hüzzam Ezan İcrası
9 Rast, Uşşak Ezan İcrası
10 Hüseyni Sala ve Kıraat İcrası
11 Cumhur Müezzinliği İcra Özellikleri
12 Kaside, Naat İcra Özellikleri
13 Mevlid ve İcra Özellikleri
14 İlahi, Tevşih İcra Özellikleri
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Ak, Ahmet Şahin (2009), Türk Din Musikisi, Akçağ Yayınları, Ankara.

Ders Kaynakları

[2] Tura, Yalçın, Türk Musikisinin Meseleleri (1988), Pan Yayınları, İstanbul.
[3] Sürelsan, İsmail Baha (1972), Dini Türk Musikisine Giriş, Ankara : TRT Merkez Müzik Dairesi.
[4] Özkan,İsmail Hakkı (1994),Türk Musikisi Nazariyatı ve Usulleri, Ötüken, İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır.
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar.
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir.
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 5