Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Modern Dönem Kelam Problemleri ILA 477 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HÜLYA TERZİOĞLU
Dersi Verenler Doç.Dr. HÜLYA TERZİOĞLU,
Dersin Yardımcıları

YOK

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencinin modern inanç problemleri hakkında fikir sahibi olması ve bunların çözümlerini kavramasıdır.

Dersin İçeriği

Bu derste,modern dönemde uluhiyet, nübüvvet ve ahiret konularında ortaya çıkan sorunlar incelenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kelam ilminin ana konularını değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Kelam ilminin tarihsel gelişimini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Kelamın konularının tarihsel arka planını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Klasik kelam ve modern kelam bağlantısı, ortak yönlerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Çağdaş inanç konularının iç ve dış dinamiklerini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Modern inanç konuları, sebep ve sonuçlarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Modern inanç problemlerinden amaç nedir, kapsamı ve sınırı nedir?
2 İman ve inanç anlayışı
3 İslam kelamcılarına göre Tanrı
4 İslam kelamcılarına göre Tanrının nitelikleri
5 İslam kelamcılarına göre vahiy
6 İslam kelamcılarına göre ahiret ve bedensel diriliş
7 Reenkarnasyon
8 Tenasüh ve Reenkarnasyon ilişkisi
9 Peygamberlik sürekliliğini koruyor mu?
10 Türkiyedeki Yeni Çağ Dini Akımları
11 Kader anlayışı, İslam dünyasını geri bırakmış mıdır?
12 Terörizm nedir, İslam bir terörden bahsedilebilir mi?
13 İslam ve Batı ilişkisi, ne zaman başlamıştır ve günümüzdeki durumu.
14 Türk Müslümanlığı anlayışı ve imkânı
Kaynaklar
Ders Notu

Ramazan Biçer, Küreselleşen Çağda İslam, İstanbul 2004.

Ders Kaynakları

1.Çelebi, İlyas, İslam Düşüncesinde Yeni Arayışlar İstanbul, 1998.
2. Aydın, Mehmet Din Felsefesi, Ankara: Selçuk Yayınları, 1992
3. TDV İslam Ansiklopedisi (İlgili maddeler)
4. Çelebi, İlyas-Topaloğlu, Bekir-Yavuz, Y. Şevki, İslamda inanç esasları, İstanbul 1998

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 12
1. Ödev 25
2. Kısa Sınav 13
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 4 4
Final 1 7 7
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 5