Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Modern Dönem Hadis Çalışmaları ILA 461 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ERDİNÇ AHATLI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Prof. Dr. Abdullah AYDINLI, Prof. Dr. Erdinç AHATLI, Doç. Dr. Hayati YILMAZ, Dr. Öğr. Üyesi Şule Yüksel UYSAL

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İslam Dünyasında ve Batı´da, son iki asır olan 19. ve 20. yüzyılda hadis ve sünnet alanında yapılan çalışmalar konusunda genel hatlarıyla öğrencileri bilgilendirmek.

Dersin İçeriği

Bu derste hadis sahasındaki Türkiye´de, İslam Dünyasının çeşitli bölgelerinde, Hint Alt Kıtası´nda ve Batı´daki oryantalist çalışmalar sembol ve etkili olmuş isimler üzerinden işlenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Başlangıçtan günümüze kadar Türkiye´de, İslam dünyasının diğer yerlerinde, Hint Alt Kıtası´nda ve Batı´da yapılan hadis çalışmalarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Hadis çalışmalarının hem aynı bölgenin kendi içinde hem de bölgeler arası farklılıklarını karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Modern dönemde hadis alanında yaptığı çalışmalarla ön plana çıkmış âlimleri ayırt eder.. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Oryantalistlerin çalışmalarını ve İslam dünyasındaki etkilerini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Âlimlerin hadis ve sünneti değerlendirmelerindeki temel bakışlarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 İslam dünyasındaki farklı ilim geleneklerinin hadis karşısındaki tutumlarını analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türkiye´de Hadis: Başlangıçtan 1982ye kadar
2 Türkiye´de Hadis: 1982den 2000e kadar
3 Türkiye´de Hadis: 2000den günümüze
4 İslâm Dünyasında Hadis: Hint Alt Kıtası: Şah Veliyullah, Sindî ve Leknevi, Tehânevî
5 İslâm Dünyasında Hadis: Hint Alt Kıtası: Diyobend ekolü; Sehârenpûrî, Keşmîrî, Bennûrî, Zekeriya Kandehlevî
6 İslâm Dünyasında Hadis: Hint Alt Kıtası: Ehl-i Hadîs: Azîmâbâdî, Mübârekpûrî
7 İslâm Dünyasında Hadis: Hint Alt Kıtası; Fazlurrahman, Azâmîler
8 İslâm Dünyasında Hadis: Mısırlı hadisçiler
9 İslâm Dünyasında Hadis: Suriyeli ve Ürdünlü hadisçiler
10 İslâm Dünyasında Hadis: Mağribli hadisçiler: Kettani, Gımarî
11 İslâm Dünyasında Hadis: Arap Yarımadası: Hicaz ve Körfez ülkeleri hadisçileri
12 Oryantalistler ve Hadis: Goldziher, Schacht, Junyboll
13 Oryantalistler ve Hadis: Horovitz, Motzki, Fück
14 Oryantalistler ve Hadis: Caetani, Margoliouth, Nicholson ve diğerleri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1. Hatiboğlu, İbrahim, Çağdaşlaşma ve Hadis Tartışmaları, İstanbul 2010.
2. Daudi, Zaferullah, Hindistan ve Pakistan´da Hadis Çalışmaları, İstanbul 1995
3. Motzki, Harald, Batı´da Hadis Çalışmalarının Tarihi Seyri (Ed. Bülent Uçar), İstanbul 2006

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir.
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 5
2. Kısa Sınav 5
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 114
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,56
Dersin AKTS Kredisi 5