Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Arap Dili Belagati ILA 435 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Yok.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AHMET BOSTANCI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Belagat zihinde oluşan birikimleri muktezâ-yı hâle (duruma ve yerine) göre aktarırken onu belirli usul ve kurallar ışığında farklı söz ve üsluplarla anlatmayı öğretip aynı zamanda lafız bakımından kusursuz, mana yönünden üstün ve ahenkli bir yapıyla muhatabı etkilemeyi amaçlar. Arap Dili Belagatı I dersi öğrencilere bu misyonu kazandırmayı hedeflemektedir.

Dersin İçeriği

Kelamın kısımları, haber ve kısımları, emir, nehiy, istifham üslupları ve anlamları, fasıl-vasıl, icaz-itnab-müsavat konuları şiir ve nesirden örnekler çerçevesinde ele alınacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Haber ve inşa üsluplarını ve aralarındaki farkları açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
2 Haberin maksatlarını açıklar. Deney ve Laboratuvar, Problem Çözme, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
3 İnşanın başlıca kısımlarını sayabilir. Deney ve Laboratuvar, Problem Çözme, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Emir, nehiy, istifham gibi üslupların asıl anlamları dışındaki hangi anlamalarda kullanıldıklarını açıklar. Deney ve Laboratuvar, Problem Çözme, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Fasıl ve vaslın ne olduğunu ve kullanıldıkları belli başlı yerleri açıklar. Deney ve Laboratuvar, Problem Çözme, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
6 İcaz-itnab ve musavatı örneklerle açıklar, aralarında karşılaştırma yapar. Deney ve Laboratuvar, Problem Çözme, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
7 Gördüğü konuları basit ve orta düzeydeki şiir ve nesir örnekleri üzerinde açıklar. Deney ve Laboratuvar, Problem Çözme, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Fesahat ve belagatın tarifi.
2 Fesahat ve belagatı ihlal eden kusurlar.
3 Kelamın kısımları.
4 Haberin kısımları.
5 Haberi iletmedeki maksatlar.
6 Haberin mukteza-i zahir dışında kullanımı.
7 İnşanın kısımları.
8 Emir üslubu ve kullanıldığı anlamlar.
9 Nehiy üslubu ve kullanıldığı anlamlar.
10 İstifham üslubu ve kullanıldığı anlamlar.
11 Fasıl ve vasıl üslubu.
12 Kasır üslubu ve çeşitleri.
13 İcaz.
14 İtnab, musâvât.
Kaynaklar
Ders Notu

Ali el-Cârim-Mustafa Emîn, el-Belâğatül-vâdıha, İstanbul 1996.

Ders Kaynakları

1. Ahmed Mustafa el-Merâğî, Ulûmul-belâğa, Beyrut 1984.
2. Nusreddin Bolelli, Belâgat, İstanbul 2000.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar.
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır.
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır.
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 20
1. Performans Görevi (Seminer) 5
2. Performans Görevi (Seminer) 5
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 1 3 3
Performans Görevi (Seminer) 2 3 6
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 113
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,52
Dersin AKTS Kredisi 5