Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Anadolu’Nun İslamlaşması ILA 463 7 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SAİM YILMAZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları -
Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı Anadolunun Türkleşmesini ve İslamlaşmasını sağlayan süreci ve bunu sağlayan unsurları öğrenmek
Dersin İçeriği Emevi ve Abbasiler Döneminde Anadoluda gerçekleştirilen fetihler, Türklerin Anadoluya gelişi ve Anadoluda kurulan Türk Devletleri, Anadolunun Türkleşmesini ve İslamlaşmasını sağlayan unsurlar
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anadolu Coğrafyasının tarihi ve fiziki durumunu tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Emevi ve Abbasiler zamanında Anadolu topraklarında gerçekleşen fetihleri özetler. Anlatım, Beyin Fırtınası,
3 Türklerin Anadoluya girişinde Malazgirt savaşının önemini açıklar. Anlatım, Problem Çözme,
4 Malazgirt Savaşı sonrası Anadoluda kurulan ilk Türk devletlerini listeler. Anlatım, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
5 Anadolu Selçuklular Devletinin kuruluşundan Osmanlıların Anadoluda hakimiyet sağlamasına kadar geçen süreci özetler ve tahlil eder. Anlatım, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
6 Anadolunun Türkleşmesini ve İslamlaşmasını sağlayan göçleri ve göç yollarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap,
7 Anadolunun Türkleşmesini ve İslamlaşmasını sağlayan unsurları tahlil eder. Anlatım, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Anadolu Coğrafyası ve Bizans Hakimiyeti
2 Emeviler Dönemi Anadolu Fetihleri
3 Abbasiler Dönemi Anadolu Fetihleri
4 Malazgirt Savaşı Öncesi Selçuklu Fetihleri
5 Malazgirt Savaşı
6 Malazgirt Savaşı sonrası Anadoluda Kurulan İlk Türk Devletleri
7 Anadolu Selçukluları Dönemi
8 Moğol Hakimiyeti Dönemi
9 Beylikler Devri
10 Osmanlıların Anadoluda Hakimiyet Sağlaması
11 Anadolunun Türkleşmesini ve İslamlaşmasını Sağlayan Unsurlar
12 Göçler
13 Dini ve Sosyal Müesseseler
14 İhtidalar
Kaynaklar
Ders Notu [1] Çetin, Osman (1990): Anadoluda İslamiyetin Yayılışı, İstanbul: Yaylacık Matbası.
Ders Kaynakları [2] Şeker, Mehmet (1991): Fetihlerle Anadolunun Türkleşmesi ve İslamlaşması, Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı.
[3] Halaçoğlu, Yusuf ve ark. (1991): Anadolu, DİA, III, s. 106-137, Ankara: Akçağ Yayınları
[4] Barkan, Ö. Lütfi (1942): Kolonizatör Türk Dervişleri, Vakıflar Dergisi, II, Ankara:
[4] Köprülü, Fuad (2005): Anadoluda İslamiyet, Ankara: Akçağ Yayınları
[5] Cahen, Claude (1994), Osmanlılardan Önce Anadoluda Türkler, İstanbul: E Yayınları.
[6] Demir, Ahmet (2008): İslamın Anadoluya Gelişi, İstanbul: Kent Yayınları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir.
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
3. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 3 3 9
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 113
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,52
Dersin AKTS Kredisi 5