Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Teoloji ILA 362 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör. ENES DURMUŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilere, Kelam ilminin ortaya çıkışına neden olan sosyal olaylar ve kelamın sosyal hayata yönelik konuları hakkında yeterlilik kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Kelam ilminin doğuşu, doğuş dönemindeki siyasi, sosyal ve kültürel olaylar, kelam ilminin gelişmesine etki eden sosyal, siyasi ve kültürel olaylar, günümüz gelişmeleri gibi konular işlenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kelam ilminin çıkış dönemini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Kur´an´ın ve Hz. Peygamberin hadislerinin kelamın doğuşundaki rolünü kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Sahabi dönemi olayların kelam ilminin oluşumuna katkısını farkeder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Tabiin dönemi ve dönemin sosyal olaylarının kelam ilmine etkisini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Gazzali dönemi siyasi ve sosyal olayların kelamı yönlendirmedeki rolü kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 19 ve 20. Yüzyıl sosyal,siyasi ve kültürel gelişmelerin kelam ilmini yönlendirmesindeki rolünü kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kelam ilminin tanımı
2 Kelam ilminin çıkış dönemi
3 Kur´an´ın Kelam ilminin doğusundaki rolü
4 Hz. Peygamberin hadislerinin kelamın doğuşundaki rolü
5 Kelam ilminin doğuşunda Hz. Peygamber dönemi
6 Kelam ilminin doğuşunda Sahabilerin fonksiyonu
7 Sahabi dönemi olayların kelam ilminin oluşumuna katkısı
8 Tabiin dönemi ve sosyal olaylar
9 Tabiin dönemi sosyal olayların kelam ilmine etkisi
10 Gazzali dönemi siyasi ve sosyal olayların kelamı yönlendirmedeki rolü
11 19. Yüzyıl siyasi, sosyal ve kültürel olaylar ve kelam
12 20. Yüzyıl sosyal,siyasi ve kültürel gelişmelerin kelam ilmini yönlendirmesi
13 Kelam ilmi ile ilgili Batı´da yapılan çalışmalar
14 Türkiye´de modern kelam çalışmaları
Kaynaklar
Ders Notu

Düzgün, Şaban Ali, Sosyal teoloji: İnsanın Yeryüzü Serüveni. Ankara : Akçağ Yayınları, 1999

Ders Kaynakları

Günümüz inanç problemleri [İlahiyat Fakülteleri Kelam Anabilim Dalı Sempozyumu], (2001), Erzurum : Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi.
TDV İslam Ansiklopedisi, İlgili Maddeler

BİÇER, Ramazan, Küreselleşen Çağda İslam, (2010), Sakarya.

ÖZARSLAN, Selim, Günümüz İnanç Problemleri, (2012), Ankara.

YEŞİLYURT, Temel, Çağdaş İnanç Problemleri, 2018, Ankara.

Halkın Soruları Bağlamında Günümüz İnanç Problemleri Sempozyumu, editör Muhammed Yuşa Yaşar, Halil İbrahim Delen, (2013), İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar.
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır.
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir.
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 78
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,12
Dersin AKTS Kredisi 3