Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Makamlı Kur’An Okuma ILA 468 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Yok.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. İLYAS ŞANLI
Dersi Verenler Öğr.Gör. İLYAS ŞANLI,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kur´an okuyabilme ve bazı pasajları ezberleme yeteneğinin geliştirilmesi. Kur´an okuma kurallarının kavratılması.

Dersin İçeriği

Kutsal metni kendine özgü kurallar çerçevesinde ve kendi fonetik özelliklerini esas alan bir tarzda okumak.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kurân harflerini telaffuz edebilir. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
2 Kurân-ı Kerim´i yüzünden okuma becerisi kazanır. Deney ve Laboratuvar, Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım,
3 Kuranın güzel sesle okunmasını, Kuran okuma tarzlarını, istiâze ve besmelenin okunuşunu, tilavette tekbir uygulamasını, tilavet secdesini, vakf ve kurallarını kavrar. Deney ve Laboratuvar, Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım,
4 Bakara Sûresi 153-157. Âyetlerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. Deney ve Laboratuvar, Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım,
5 Âl-i İmrân Sûresi 144-148. Âyetlerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. Deney ve Laboratuvar, Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım,
6 İsrâ Sûresi 78-84. Âyetlerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. Deney ve Laboratuvar, Grupla Çalışma, Tartışma, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yüzünden okuma (Duhân Sûresi). Vasl ve kuralları.
2 Bakara Sûresi 153-157. Âyetlerinin ezberlenmesi. Kuran okuma tarzları : Tahkîk /Tertil, Tedvir, Hadr.
3 Yüzünden okuma (Câsiye Sûresi). İstiâzenin okunuşu.
4 Yüzünden okuma (Ahkâf Sûresi). Besmelenin okunuşu.
5 Âl-i İmrân Sûresi 144-148. Âyetlerinin ezberlenmesi. İdğamlar.
6 Yüzünden okuma (Muhammed Sûresi). Tilavette tekbir uygulaması.
7 Yüzünden okuma (Fetih Sûresi).İsrâ Sûresi 78-84. Âyetlerinin ezberlenmesi.
8 Yüzünden okuma (Hucurât Sûresi). Kalkale.
9 Enfal Sûresi 29-33. Âyetlerinin ezberlenmesi.Tilavet secdesi.
10 Yüzünden okuma (Kâf Sûresi). Hatim okuma ve hükümleri.
11 Yüzünden okuma (Zâriyat Sûresi). Yâsin Sûresinin tedvir tarzında ezber tekrarı (1-2. sayfalar).
12 Yüzünden okuma (Tûr Sûresi). Yâsin Sûresinin tedvir tarzında ezber tekrarı (3-4. sayfalar).
13 Yüzünden okuma (Necm Sûresi). Yâsin Sûresinin 5-6 sayfasının tedvir tarzında ezber tekrarı.
14 Yüzünden okuma (Kamer Sûresi). Nebe Sûresinin 1-2. sayfalarının tedvir tarzında ezber tekrarı. Vakf ve kuralları.
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Dağdeviren, A. (2006): Kuran Okuma Sanatı Tecvid. İstanbul: Yeni Akademi Yayınları.

Ders Kaynakları

[2] Çetin, A. (2007): Kuran Okuma Esasları. Bursa: Emin Yayınları.
[3] Ğavsânî, Y. A.. (1996). İlmü-Tecvid. Dimeşk..
[4] Muhammed Mekkî, N. (1970): Nihâyetü-Kavli-Müfîd fî İlmit-Tecvîd. Mısır: Matbaatü Mustafa el-Bâbî el-Halebî ve Evlâdihi.
[5] Zihni, M. (1898): el-Kavlü-Sedîd fî İlmit-Tecvîd. İstanbul: Dâru-Tıbâati-Âmire.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır.
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir.
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 5 5
Final 1 15 15
Sözlü Sınav 2 15 30
Performans Görevi (Uygulama) 2 15 30
Toplam İş Yükü 127
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,08
Dersin AKTS Kredisi 5