Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kur’Ân Tarihi ILA 381 5 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ KARATAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kuran Tarihine ait kavram, konu ve kaynakları incelemek

Dersin İçeriği

Kuran Tarihine ait kavram, konu ve kaynaklar

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kur´an Tarihi, kavram, konu ve kaynaklarını ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Vahiyin niteliği ve biçimlerini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap,
3 Kur´an´ın manası, tanımı, nüzûlü, isimleri, bölümlerini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap,
4 Kur´an´ın metinleşme sürecini, okunuşunu ve yedi harf meselesini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap,
5 Kur´an Tarihi konularını yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap,
6 Diğer semavi kitaplarla Kuranın inişi ve tespiti arasındaki farkı yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Vahyin Tanımı
2 Vahyin Mahiyeti
3 Vahyin Nitelikleri
4 Vahyin Geliş Şekilleri
5 Kuran Vahyi
6 Kuranın İnişi
7 Hz. Peygamber Devrinde Kuranın Tespiti
8 Hz. Ebubekir Devrinde Kuranın Derlenmesi
9 Yedi Harf
10 Kıraatler
11 Halkul-Kuran
12 Kuranın Tercümesi Meselesi
13 Kuranda Tahrif İddiası
14 Kuran ve Tarihsellik
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Demirci, M., Tefsir Tarihi, İfav yayınları, İstanbul 1997.
Hamidullah Muhammed, Kuran-ı Kerim Tarihi, İfav yayınları, çev., Salih Tuğ, İstanbul 1993
Suyûtî, C., el-İtkân fî Ulûmil-Kurân, Mektebetü Dâri´t-türâs, Kahire 1985.
Zerkânî, M., Menâhilul-İrfân fî Ulûmi´l-Kur´ân, Dâru İhyâi´t-türâsi´l-Arabî, Kahire ts.
Kattân, M., Mebâhis fî Ulûmi´l-Kur´an, Müessesetü´r-risâle, Beyrut 1981.
Akk, H.A., Usûlü´t-tefsîr ve kavâiduhû, Dâru´n-nefâis, Beyrut 1986.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 22 1 22
Ara Sınav 1 4 4
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 63
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,52
Dersin AKTS Kredisi 3