Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ahlak ve Değerler ve Eğitimi ILA 326 6 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HASAN MEYDAN
Dersi Verenler Prof.Dr. HASAN MEYDAN,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Kübra Cevherli

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ders, dini ve ahlaki açıdan değerlerle mesleki açıdan ilgilenecek ilahiyat öğrencilerinin ahlak ve değerler literatürü konusunu tanımayı, değerlerin kazanılma süreçleri, değer eğitimi modelleri ve Türk toplumunun değerleri konusunda genel olarak bilgilenmesini hedeflemektedir.

Dersin İçeriği

Değer-ahlak tanımları, anahatlarıyla dini ve felsefi açıdan ahlak literatürü, ahlak değerlerin kazanılması süreçleri, değer eğitimi modelleri, okullar ve değerler eğitimi, çocukta ahlak ve karakter gelişimi, Türk Milli Eğitiminin değerleri, okullarda belirli değerlerin öğretilmesi, Türk gençlerinin değerleri, Türk toplumunun değerleri (ampirik araştırmalara göre)

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ahlak ve değerlerle ilgili kavramları tanımlar Anlatım, Soru-Cevap,
2 Değerlerin kazanılma süreçlerini çözümler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Değer ve eğitim ilişkisini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Okulların değer öğretimindeki yerini ve fonksiyonunu değerlendirir Anlatım, Beyin Fırtınası,
5 Türk halkı ve gençlerinin değerleriyle ilgili ampirik çalışmaları yorumlar Anlatım, Tartışma, Problem Çözme,
6 Kültür ve zamana göre değerleri sınıflandırır Anlatım, Soru-Cevap,
7 Ahlak ile ilgili dini ve felsefi literatürü genel olarak değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ahlakın tanımı ve kapsamı
2 Değer nedir? Farklı tanımları ve diğer alanlarla ilişkisi
3 Dini ve felsefi açıdan ahlak eğitimi
4 Değerlerin kazanılma süreçleri (aile, okul, toplum, medya vb.)
5 Değerlerin kazanılma süreçleri (aile, okul, toplum, medya vb.)
6 Ahlak-değerler ve eğitimi
7 Değer aktarımı ve değer ortaya çıkarılması
8 Okul kültürü ve değer eğitimi
9 Okullardaki belirli değerlerin öğretimin değerlendirilmesi (hoşgörü, doğruluk vb.)
10 Okullardaki belirli değerlerin öğretimin değerlendirilmesi (hoşgörü, doğruluk vb.)
11 Türk gençlerinin değerleri (ampirik çalışmalara göre)
12 Türk halkının değerleri (ampirik çalışmalara göre)
13 Türk halkının dini ve ahlaki değerleri (ampirik çalışmalara göre)
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

---

Ders Kaynakları

[1] Dilmaç, B. İnsanca Değerler Eğitimi, Nobel Yayınları, Ankara, 2002
[2]. Kaymakcan, R. (2007) Gençlerin dine bakışı: Karşılaştırmalı Türkiye ve Avrupa Araştırması, İstanbul.
[3] Değerler Eğitimi Uluslararası Sempozyumu, İstanbul: DEM Yayınları, 2007
[4]. Inglehard, R. (2003) Human Values and Social Changes, Leiden: Brill.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir.
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde).
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular.
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir.
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir.
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 68
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,72
Dersin AKTS Kredisi 3