Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Araştırma ve Deneme Yöntemleri GDM 616 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. DİLEK ANGIN YILMAZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Deneysel çalışmaların planlanması ve elde edilen sonuçların değerlendirilmesi amacıyla istatistiksel test yöntemlerinin kavranması ve uygulanmasıdır.
Dersin İçeriği Ortalama, Varyans ve Standart Sapma Tanımları ile istatistiksel hesaplama yöntemlerini içerir.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İstatistiksel kavramları kavrar ve uygular Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
2 Ortalama, varyans ve standart sapma hesaplamalarını kavrar Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
3 Varyans analiz tekniğini kavrar ve uygular Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
4 Korelasyon analizini kavrar ve uygular Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
5 Ki-kare testini kavrar ve uygular Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
6 Regresyon analizini kavrar ve uygular Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
7 Korelasyon katsayısını hesaplar Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
8 Homojenlik kontrolünü kavrar ve uygular Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
9 Deneysel çalışma sonuçlarını değerlendirir Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanımı ve kaynak kitaplar
2 Genel istatistiksel tanımlar
3 Ortalama, varyans ve standart sapma
4 Ortak varyans yöntemi ve örnek sorular
5 Varyans analiz tekniği ve örnek sorular
6 Korelasyon analizi ve örnek sorular
7 Regresyon analizi ve örnek sorular
8 Ki-kare testleri ve örnek sorular
9 Doğrusal korelasyon, doğrusal olmayan regresyon
10 Tesadüfi örnekleme
11 Önemlilik kontrolü
12 Gözlem ve deneme kavramları
13 Korelasyon katsayısı
14 Homojenlik kontrolü, T-dağılımı
Kaynaklar
Ders Notu 1- Öğretim Üyesi tarafından hazırlanan ders notları
2- Yıldırım, M.B., Dere, S., 2005, Uygulamalı İstatistik, Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi, Tarla Bitkileri Bölümü, İzmir.
3- Özdamar, K., 2003, Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Kaan Kitabevi, Eskişehir.
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
7 Alanının gerektirdiği SAS, SPSS, Minitab gibi istatistik programlarından en az birini etkin düzeyde kullanır.
8 Kendi çalışmalarını, Gıda Mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 10
2. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 2 10 20
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6