Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İslam Siyasal Düşünce Klasikleri Okumaları SBK 628 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler

yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ZEYNEL ABİDİN KILINÇ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Grv. Abdullah S. ÖZCAN

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Klasik dönem İslam siyasal düşüncesinin öğrencilere tanıtılması ve ana kaynakların okunması amaçlanmıştır. 

Dersin İçeriği

Klasik İslami siyasal düşünce, modernleşmeye kadar.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Klasik İslam siyasal düşüncesini ve düşünürlerin teorilerini öğrenir ve değerlendirebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Klasik İslam siyasal düşüncesinin günümüze etkilerini analiz eder. Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Sözlü Sınavlar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı haftalık okuma çizelgesinde belirtilen yerler
2 İslam’ın doğuşundan modern döneme kadar tarihsel süreç haftalık okuma çizelgesinde belirtilen yerler
3 İbn Mukaffa haftalık okuma çizelgesinde belirtilen yerler
4 Farabi haftalık okuma çizelgesinde belirtilen yerler
5 Maverdi haftalık okuma çizelgesinde belirtilen yerler
6 Gazali haftalık okuma çizelgesinde belirtilen yerler
7 Nizamülmülk haftalık okuma çizelgesinde belirtilen yerler
8 İbn Rüşd haftalık okuma çizelgesinde belirtilen yerler
9 ARA SINAV
10 İbn Teymiyye haftalık okuma çizelgesinde belirtilen yerler
11 İbn Haldun haftalık okuma çizelgesinde belirtilen yerler
12 Haricilik haftalık okuma çizelgesinde belirtilen yerler
13 Şii siyasal düşüncesi haftalık okuma çizelgesinde belirtilen yerler
14 Genel değerlendirme haftalık okuma çizelgesinde belirtilen yerler
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
  1. İbn Mukaffa: İslam Siyaset Üslubu (el-Edebü’s-Sağir, el-Edebü’l-Kebir, Risaletü’s-Sahabe)
  2. Farabi: İdeal Devlet
  3. Maverdi: Yüce Hedefler Kitabı, Yönetimin Esasları, El-Ahkamü’s-Sultaniye, Edebü'l Vezir.
  4. Gazali: Yöneticiye Öğütler,
  5. Nizamülmülk: Siyasetname
  6. İbn Rüşd: Siyasete Dair Temel Bilgiler
  7. İbn Teymiyye: Siyaset
  8. İbn Haldun: Mukaddime

 

  1. Watt,  M. Montgomary: İslam’da Siyasal Düşüncenin Oluşumu
  2. Rosenthall, Erwin. Ortaçağda İslam Siyaset Düşüncesi
  3. El-Cabiri, Arap Siyasal Aklı
  4. Black, Antony. Siyasal İslam Düşüncesi Tarihi.
  5. Ahmet El-Katib. Şia’da Siyasal Düşüncenin Gelişimi
  6. Hizmetli, Sabri. İslam Tarihi: İlk Dönem
  7. Lapidus, I. L. İslam Toplumları Tarihi-I
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında doktora derecesinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma X
2 Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, yeni araştırma konuları kurgulayabilme, ilgili konularda araştırma yapabilmek için nitel ve nicel araştırma yöntemlerine hakim olma, bu doğrultuda akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme
3 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma
4 Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde mesleki bilgi ve becerilerini geliştirme niteliğine sahip olma
5 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlayabilme yeteneğine sahip olma, alanıyla ilgili olarak yeni projeler üretebilme, bu projelerin uygulanması için seminer ve sunum gibi çalışmaları organize edebilme
6 Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip edebilme, bu alanlarla ilgili olarak yeni eser ve düşünceler meydana getirebilme, meydana getirdiği yayınlarla ilgili literatüre katkı sağlayabilme
7 Takım çalışmasına uyumlu, takım yönetme becerisine sahip, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünebilme yeteneğine sahip olma
8 Türkçe’yi iyi kullanma, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olma , kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma X
9 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma
10 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile alanıyla ilgili literatüre hakim olma X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6