Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Değişme ve Bütünleşme SBK 610 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MAHMUT KARAMAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Abdullah Sait ÖZCAN

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sosyal ve kültürel değişme olgusunu sosyal ve kültürel süreçler bağlamında bilimsel bir perspektif içinde analiz ederek yaşanan sürecin sosyolojik açıdan değerlendirilmesini sağlamak temel amaçtır

Dersin İçeriği

Değişme ile ilgili kavram ve tanımlar. Sosyal yapı, Kültürel yapı, Sosyo kültürel yapı, tanım kapsam ve unsurları. Sosyo kültürel yapının özellikleri ve işleyişi. Sosyal değişme, Kültürel değişme ve Sosyo kültürel değişme. Sosyal Değişme teorileri. Sosyal ve Kültürel Değişme Çeşitleri; Serbest sosyal değişme, Mecburi sosyal değişme, Planlı sosyal değişme, Sosyal gelişme, Sosyal hareketlilik ve Sosyal hareketler. Değişme faktörleri, Değişme aşamaları, Değişme engelleri. Değişmenin yönü, dinamikleri, kriteri ve hızı. Sosyal değişmenin değerlendirilmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyal ve kültürel değişmenin tanım ve yaklaşımlarını değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Sosyal ve kültürel değişmenin özelliklerini, kriterini, yönünü analiz eder. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 Sosyal ve kültürel değişme alanlarını irdeler. Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
4 Sosyal ve kültürel değişme çeşitlerini irdeler. Anlatım, Eğitsel Oyun, Soru-Cevap,
5 Sosyal ve kültürel değişme aşamaları ve dinamiklerini analiz eder. Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Anlatım,
6 Sosyal ve kültürel değişme teorilerini analiz eder. Anlatım, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sosyo-Kültürel Yapı ve Unsurları Levi-Strauss, “Sosyal Yapı”, Çev, Erdoğan Güçbilmez, SBFD Cilt 20 no: 2 Haziran l965, s. 681-713, Amiran Kurtkan, Genel Sosyoloji, İÜ İktisat Fakültesi Yay., İstanbul, l976, ss3-20
2 Sosyo-Kültürel Yapının Özellikleri Beylü Dikeçligil, “Kültür Kavramının Analizi Veya Sosyo-kültürel Gerçekliğin Yapısı Üzerine Bir İnceleme”, Dünyada ve Türkiye’de Güncel Sosyolojik Gelişmeler, I. Ulusal sosyoloji Kongresi, 3 -5 Kasım 1993, İzmir, Sosyoloji Derneği
3 Sosyalleşme ve sosyo kültürel yapının işleyişi Sosyo-Kültürel Bütünleşme-Kontrol ve Sapma
4 Sosyo-Kültürel Bütünleşme-Kontrol ve Sapma Fıchter, Joseph, (2002) Sosyoloji Nedir? Çeviren Nilgün Çelebi, Anı Yayıncılık, Ankara, ss. 183-215
5 Değişme İle İlgili Kavram ve Tanımlar Amiran Kurtkan, Genel Sosyoloji, İÜ İktisat Fakültesi Yay., İstanbul, l976, ss. 267-273,Fıchter, Joseph, (2002) Sosyoloji Nedir? Çeviren Nilgün Çelebi, Anı Yayıncılık, Ankara, ss. 172-182
6 Sosya-Kültürel Değişme ve Alanları Dönmezer, Sulhi, (1994)Toplumbilim, Beta basım yayım dağıtım, İstanbul, ss.399-403, Fıchter, Joseph, (2002) Sosyoloji Nedir? Çeviren Nilgün Çelebi, Anı Yayıncılık, Ankara, ss. 172-182
7 ARASINAV
8 Sosyal ve Kültürel Değişme Çeşitleri Turhan, Mümtaz, (1969) Kültür Değişmeleri, Milli Eğitim Bakanlığı Devlet Kitapları, İstanbul, SS. 64-81,-186155,Gürkan, Ülker, (1969) “Sosyal Değişmeler”, Yavuz Abadan’a Armağan, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi Yayınları, Ankara, s. 453
9 Sosyal ve Kültürel Değişmenin Faktörleri Özkalp, Enver, (2001)Sosyolojiye Giriş, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir, ss.341-355,Doğan, İsmail, (2002), Sosyoloji, 5. Baskı, Pagema Yayıncılık, Ankara, ss.225—236
10 Sosyal ve Kültürel Değişmenin Aşamaları ve engelleri Tezcan, Mahmut, (1984)Sosyal ve Kültürel Değişme, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, Ankara, ss. 21-31,Tezcan, Mahmut, (1984)Sosyal ve Kültürel Değişme, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları, Ankara, ss. 32-48
11 Sosyal ve Kültürel Değişmenin niteliği ve dinamikleri Kongar, Emre, (1981) Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği, Remzi Kitabevi, İstanbul, ss. 21x23, 52-60, Tolan, Barlas, (1983) Toplum Bilimlerine Giriş,3. baskı, Savaş Yayınları, Ankara, 274-281
12 Sosyal ve Kültürel Değişmenin Kriteri ve özelliği Kongar, Emre, (1981) Toplumsal Değişme Kuramları ve Türkiye Gerçeği, Remzi Kitabevi, İstanbul, ss. 21x23, 52-60, Tolan, Barlas, (1983) Toplum Bilimlerine Giriş,3. baskı, Savaş Yayınları, Ankara, 274-281
13 Sosyal ve Kültürel Değişmenin yönü ve Hızı Eserpek, Altan, (1979) Sosyal Kontrol, Sapma ve Sosyal Değişme, Ankara Üniversitesi eğitim Fakültesi Yayınları, Ankara, ss.5-6
14 Sosyal değişme kuramları Erkilet, Alev, (2007) Toplumsal Yapı ve Değişme Kuramları, Hece Yayınları, Ankara, ss.13-302,Richard P. Appelbaum, : Toplumsal Değişim Kuramları, Çeviren Türker Alkan, Türkiye İş Bankası Yayınları, Ankara, Tarihsiz
Kaynaklar
Ders Notu

Yukarıda belirtilen kitap bölümleri ve makaleler

Ders Kaynakları

ders akışın  sekmesinde belirtilen kitap bölümleri ve makaleler

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında doktora derecesinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma X
2 Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, yeni araştırma konuları kurgulayabilme, ilgili konularda araştırma yapabilmek için nitel ve nicel araştırma yöntemlerine hakim olma, bu doğrultuda akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme X
3 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma X
4 Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde mesleki bilgi ve becerilerini geliştirme niteliğine sahip olma X
5 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlayabilme yeteneğine sahip olma, alanıyla ilgili olarak yeni projeler üretebilme, bu projelerin uygulanması için seminer ve sunum gibi çalışmaları organize edebilme X
6 Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip edebilme, bu alanlarla ilgili olarak yeni eser ve düşünceler meydana getirebilme, meydana getirdiği yayınlarla ilgili literatüre katkı sağlayabilme X
7 Takım çalışmasına uyumlu, takım yönetme becerisine sahip, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünebilme yeteneğine sahip olma X
8 Türkçe’yi iyi kullanma, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olma , kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma X
9 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma X
10 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile alanıyla ilgili literatüre hakim olma X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 1 15 15
Ödev 1 10 10
Sözlü Sınav 2 8 16
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 4 4
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,44
Dersin AKTS Kredisi 6