Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Minyatür Sanatı I GTS 509 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç. MESUDE HÜLYA DOĞRU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin Türk Minyatür Sanatında uygulanmış olan farklı üslupları öğrenmelerinin sağlanması amacıyla bu dersi almaları öngörülmüştür.

Dersin İçeriği

Türk Minyatür Sanatında Mehmet Siyah Kalem ekolünden başlayarak ilk dönem minyatürlerinin öğretilmesinin sağlanması için gerekli olan araştırmalara yönelik teorik çalışma yaptırılacaktır

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Başlangıcından 15. yy.a kadar Türk Minyatür sanatını bilir. Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap,
2 Başlangıcından 15. yy.a kadar Türk Minyatür sanatı sanatçılarını bilir. Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
3 Başlangıcından 15. yy.a kadar Türk Minyatür sanatı ekollerinin karşılaştırır. Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
4 Başlangıcından 15. yy.a kadar Türk Minyatür sanatı hakkında yorum yapar. Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
5 Başlangıcından 15. yy.a kadar Türk Minyatür sanatı sanatçıları hakkında yorum yapar. Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İslamda resim yasağı ve sonuçları.
2 İslamda resim yasağı ve sonuçları.
3 Türk Minyatür Sanatına Giriş
4 Türk Minyatür Sanatı hakkında genel bilgi.
5 Uygur Minyatür Sanatı
6 Selçuklu Minyatür Sanatı.(1.Kitab-al Haşa-iş,2.Varka ve Gülşah,3.Kelile ve Dimne).
7 Selçuklu Minyatür Sanatı..(1.Kitab-al Haşa-iş,2.Varka ve Gülşah,3.Kelile ve Dimne).
8 Ara Sınav
9 Şiraz ve Bağdat Okulları (Karakoyunlu Minyatürleri).
10 Şiraz ve Bağdat Okulları (Karakoyunlu Minyatürleri).
11 Mehmet Siyah Kalem Minyatürleri ve Albüm Resimleri.
12 Mehmet Siyah Kalem Minyatürleri ve Albüm Resimleri.
13 İsfahan ve Buhara Okulları.
14 Genel Tekrar.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Filiz Çağman, Zeren Tanındı, İslam Minyatürleri Tercüman Sanat ve Kültür Yayınları I, İstanbul,1979.
M.Ş. İpşiroğlu, İslamda Resim, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları-137, İstanbul 1973.
Başlangıcından Bugüne Türk Sanatı, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları-342,İstanbul 1993.
Beyhan Karamağaralı, Muhammed Siyah Kalem?e Atfedilen Minyatürler, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları-573,Ankara, 1984.
Ben Mehmed Siyah Kalem, İnsanlar ve Cinlerin Ustası,Yapı Kredi Yayınları-2096, İstanbul, 2004.
Mazhar Ş. Ipşiroğlu, Bozkır Rüzgarı, Ada Yayınları, İstanbul 1985.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve konusuna yetkin olarak uyarlayabilmek.
2 Üç boyutlu yüzeyleri iki boyutlu yüzeylerde çözümleyebilmek konusunda yetkin olmak.
3 Geleneksel sanatların uygulanmasında kullanılan tüm yüzey ve uygulama malzemelerini bilmek, kullanabilmek konusunda yetkin olmak. X
4 Geleneksel sanatlarda konusu ile ilgili tüm alanlarda, farklı yüzyıllarda kullanılan renkleri bilmek, hazırlayabilmek; tasarlanan uygulamada doğru şekilde kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları bilmek, kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan kavramları, konuları, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini bilmek; her türlü bilgi ve donanımla klasik ve özgün tasarımlar ortaya koyabilme konularında yetkinliğe sahip olmak. X
5 Tasarımı uygulamak veya araştırılan konuyu sunmak için gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını bilmek, kullanabilmek ve bu konudaki yenilikleri takip edebilmek konularında yetkin olmak. X
6 Konusuyla ilgili kaynak taraması yaptığı araştırmayı yetkin olarak akademik kriterlerin gerektirdiği şekilde tamamlamak. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapabilme yetkinliğinde olmak.
8 Mesleki ve etik sorumluluğa sahip olmak. X
9 Öğrenmeyi öğrenme yetkinliğine sahip olmak. Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri sürekli takip edip, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme yetkinliğine sahip olmak. X
10 Disiplin içi ve disiplinler arası gruplarla takım çalışması yapacak yetkinlikte olmak. X
11 Konusu ile ilgili çalışmaların, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini değerlendirebilmek için gerekli kapsamlı bilgiye sahip olmak. X
12 Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.
13 Eleştirel bakışa ve yaratıcı düşünme yetkinliğine sahip olmak. Sahip olunan bilgi, beceri ve fikirlerini bilimsel yöntemlerle analiz etmek, değerlendirmek için kullanabilmek yetkinliğine sahip olmak.
14 Yaşam boyu öğrenmenin sürdürülmesi gerektiği bilinci ve bunu gerçekleştirme yetkinliğine sahip olmak.
15 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp kavrayabilmek ve bunları karşılaştırıp sentezleyebilmek yetkinliğine sahip olmak.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Ödev 35
2. Ödev 35
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 3 3
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6