Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Hat Sanatı Tasarım İlkeleri II GTS 508 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET MEMİŞ
Dersi Verenler Prof.Dr. MEHMET MEMİŞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Farklı yazı çeşitlerinde uygulamalar yaparak bu yazıların tasarımı konusunda ek deneyim kazanmak.
Dersin İçeriği Hat sanatında uygulama alanlarının tanıtımı. Çeşitli uygulamalar ve araştırmalarla tasarım çalışmaları.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Celi yazıların özelliklerini açıklar Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
2 Celi yazıların kullanım alanlarını tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 Celi sülüs kalıp taslağı hazırlar Gözlem, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
4 Celi sülüs kompozisyon uygulaması yapar Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
5 Yazıda tashih usullerini uygular Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
6 İstifli yazıların özelliklerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
7 Türk hat sanatının klasik formlarını tanır Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Celi yazılar ve özellikleri
2 Celi yazıların kullanım alanları
3 Celi yazılarda harekeleme ve tamamlayıcı unsurlar
4 Ünlü celi hattatları ve eserlerinden örnekler
5 Hat eserlerinin taklidi ve nakil usülleri
6 Seçilmiş örneklerden nakil çalışması
7 Seçilmiş örneklerden nakil çalışması
8 Hat sanatında tashih ve tashih usülleri
9 Hat sanatında istif ve celi kompozisyonlar
10 İstif çalışmalarında dikkat edilecek hususlar
11 Kalıp hazırlama ve iğneleme usülleri
12 Celi sülüs istif çalışması.
13 Celi sülüs istif çalışması.
14 Celi sülüs istif çalışması.
Kaynaklar
Ders Notu M.Bedrettin Yazır, Yazı ve Kalem Güzeli,
Muhittin Serin, Hat Sanatı ve Meşhur Hattatlar,
Ali Alpaslan, Osmanlı hat Sanatı Tarihi,
M.Şevki Efendi, Sülüs-Nesih Meşk Murakkaı
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve konusuna yetkin olarak uyarlayabilmek. X
2 Üç boyutlu yüzeyleri iki boyutlu yüzeylerde çözümleyebilmek konusunda yetkin olmak. X
3 Geleneksel sanatların uygulanmasında kullanılan tüm yüzey ve uygulama malzemelerini bilmek, kullanabilmek konusunda yetkin olmak. X
4 Geleneksel sanatlarda konusu ile ilgili tüm alanlarda, farklı yüzyıllarda kullanılan renkleri bilmek, hazırlayabilmek; tasarlanan uygulamada doğru şekilde kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları bilmek, kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan kavramları, konuları, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini bilmek; her türlü bilgi ve donanımla klasik ve özgün tasarımlar ortaya koyabilme konularında yetkinliğe sahip olmak. X
5 Tasarımı uygulamak veya araştırılan konuyu sunmak için gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını bilmek, kullanabilmek ve bu konudaki yenilikleri takip edebilmek konularında yetkin olmak. X
6 Konusuyla ilgili kaynak taraması yaptığı araştırmayı yetkin olarak akademik kriterlerin gerektirdiği şekilde tamamlamak. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapabilme yetkinliğinde olmak. X
8 Mesleki ve etik sorumluluğa sahip olmak. X
9 Öğrenmeyi öğrenme yetkinliğine sahip olmak. Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri sürekli takip edip, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme yetkinliğine sahip olmak.
10 Disiplin içi ve disiplinler arası gruplarla takım çalışması yapacak yetkinlikte olmak. X
11 Konusu ile ilgili çalışmaların, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini değerlendirebilmek için gerekli kapsamlı bilgiye sahip olmak. X
12 Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.
13 Eleştirel bakışa ve yaratıcı düşünme yetkinliğine sahip olmak. Sahip olunan bilgi, beceri ve fikirlerini bilimsel yöntemlerle analiz etmek, değerlendirmek için kullanabilmek yetkinliğine sahip olmak.
14 Yaşam boyu öğrenmenin sürdürülmesi gerektiği bilinci ve bunu gerçekleştirme yetkinliğine sahip olmak.
15 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp kavrayabilmek ve bunları karşılaştırıp sentezleyebilmek yetkinliğine sahip olmak.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
1. Proje / Tasarım 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 6 6
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 158
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,32
Dersin AKTS Kredisi 6