Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Hat Sanatı Tasarım İlkeleri 1 GTS 507 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET MEMİŞ
Dersi Verenler Prof.Dr. MEHMET MEMİŞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Türk hat sanatında kullanılan farklı yazı çeşitlerini öğrenerek bu yazıların tasarımı konusunda deneyim kazanmak.
Dersin İçeriği Türk hat sanatında farklı dönemlerde geliştirilmiş olan yazı çeşitlerinin tanıtımı. Çeşitli uygulamalar ve araştırmalarla tasarım çalışmaları.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tasarım ve hat tasarımı kavramlarını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Hat tasarımında kullanılan malzemeleri hazırlar Anlatım, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
3 Hat sanatının tasarım alanlarını tanır Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
4 Sülüs ve nesih yazılarının özelliklerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
5 Sülüs hattıyla satır tasarımı yapar Deney ve Laboratuvar, Gözlem, Tartışma,
6 Sülüs satırda hareke ve yardımcı unsurları uygular Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
7 Nesih hattıyla satır tasarımı yapar Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
8 Nesih satırda hareke ve yardımcı unsurları uygular Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
9 Sülüs-nesih sayfa tasarımı yapar Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tasarım kavramı ve hat sanatında tasarım
2 Hat tasarımında kullanılan araç gereç ve bunların hazırlanması
3 Hat eserlerinde satır ve sayfa düzeni
4 Nesih hattıyla satır çalışmaları
5 Nesih hattıyla satır çalışmaları
6 Nesih hattında harekeleme ve tamamlayıcı unsurlar
7 Sülüs hattıyla satır çalışmaları
8 Sülüs hattıyla satır çalışmaları
9 Sülüs hattıyla satır çalışmaları
10 Sülüs hattında harekeleme ve tamamlayıcı unsurlar
11 Hat sanatında kıtalar ve kıta formları
12 Kıta mıstarları ve mıstar yapımı
13 Sülüs-Nesih kıta tasarımı
14 Sülüs-Nesih kıta tasarımı
Kaynaklar
Ders Notu ALPARSLAN, A. (1999). Osmanlı Hat Sanatı Tarihi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
DERMAN, M. U. (1982). Türk Hat Sanatının şâhaserleri. İstanbul: Kültür Bakanlığı Yayını.
SERİN, M. (2003). Hat Sanatı ve Meşhur Hattatlar. İstanbul.
Ders Kaynakları ACAR, M. İ. (1999). Türk Hat Sanatı ( Araç, Gereç ve formlar ). İstanbul: Antik A. İ. Kültür Yayınları.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve konusuna yetkin olarak uyarlayabilmek. X
2 Üç boyutlu yüzeyleri iki boyutlu yüzeylerde çözümleyebilmek konusunda yetkin olmak. X
3 Geleneksel sanatların uygulanmasında kullanılan tüm yüzey ve uygulama malzemelerini bilmek, kullanabilmek konusunda yetkin olmak.
4 Geleneksel sanatlarda konusu ile ilgili tüm alanlarda, farklı yüzyıllarda kullanılan renkleri bilmek, hazırlayabilmek; tasarlanan uygulamada doğru şekilde kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları bilmek, kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan kavramları, konuları, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini bilmek; her türlü bilgi ve donanımla klasik ve özgün tasarımlar ortaya koyabilme konularında yetkinliğe sahip olmak. X
5 Tasarımı uygulamak veya araştırılan konuyu sunmak için gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını bilmek, kullanabilmek ve bu konudaki yenilikleri takip edebilmek konularında yetkin olmak. X
6 Konusuyla ilgili kaynak taraması yaptığı araştırmayı yetkin olarak akademik kriterlerin gerektirdiği şekilde tamamlamak. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapabilme yetkinliğinde olmak. X
8 Mesleki ve etik sorumluluğa sahip olmak. X
9 Öğrenmeyi öğrenme yetkinliğine sahip olmak. Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri sürekli takip edip, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme yetkinliğine sahip olmak. X
10 Disiplin içi ve disiplinler arası gruplarla takım çalışması yapacak yetkinlikte olmak. X
11 Konusu ile ilgili çalışmaların, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini değerlendirebilmek için gerekli kapsamlı bilgiye sahip olmak. X
12 Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.
13 Eleştirel bakışa ve yaratıcı düşünme yetkinliğine sahip olmak. Sahip olunan bilgi, beceri ve fikirlerini bilimsel yöntemlerle analiz etmek, değerlendirmek için kullanabilmek yetkinliğine sahip olmak.
14 Yaşam boyu öğrenmenin sürdürülmesi gerektiği bilinci ve bunu gerçekleştirme yetkinliğine sahip olmak.
15 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp kavrayabilmek ve bunları karşılaştırıp sentezleyebilmek yetkinliğine sahip olmak.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
1. Proje / Tasarım 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 2 6 12
Ödev 1 8 8
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 160
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,4
Dersin AKTS Kredisi 6