Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği | MAD 509 | 2 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ELİF KÖSE |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ÜNAL ERKORKMAZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Bu derste, bilimsel araştırmaların planlanması, uygulanması, denetlenmesi ve verilerin analiz yöntemleri ile etik kurallar çerçevesinde bilimsel rapor, makale ve tez yazımı tekniklerinin öğretilmesi amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Araştırma Yöntemleri ve Düzenleri Araştırma Planlaması Araştırma Konusu Seçimi Kaynakların Taranması Bilimsel Yazı Kritiği Araştırma Amaçlarının Belirlenmesi Araştırma Toplumu Ve Örneklemin Belirlenmesi Veri Özetleme Tekniklerinin Belirlenmesi Araştırma Projesi Hazırlama Deneme Ve Esas Araştırma Uygulaması Bilimsel Yazı Yazım Kuralları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Nitel bilimsel araştırma yöntemlerine giriş | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Paradigmaları sınıflamak, Pozitif paradigma kavramını öğrenmek | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Postpozitivist ve postmodern paradigma kavramlarını öğrenmek | Anlatım, | |
4 | Yorumlayıcı ve eleştirel paradigma kavramlarını öğrenmek | Rol Oynama, Anlatım, | |
5 | Nitel Araştırmaların Özelliklerini öğrenmek | Rol Oynama, Soru-Cevap, Anlatım, | |
6 | Nitel ve Nicel Araştırmaların Farkını öğrenmek | Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
7 | Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemlerini öğrenmek | Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
8 | Nitel araştırmalarda veri toplama yöntemlerini öğrenmek | Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
9 | Anlatı tipi araştırmalarının özelliklerini öğrenmek | Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
10 | Fenomenolojik araştırma tipinin özelliklerini öğrenmek | Anlatım, | |
11 | .Etnografya araştırma tipinin özelliklerini öğrenmek | Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
12 | Karma tipte araştırmaların özelliklerini öğrenmek | Rol Oynama, Beyin Fırtınası, Anlatım, | |
13 | Nitel araştırmalarda geçerliliği öğrenmek | Rol Oynama, Soru-Cevap, Anlatım, | |
14 | Veri analizi ve makale yazımı kavramak | Soru-Cevap, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Paradigmalar, pozitif paradigma | |
3 | Paradigmalar, postpozitif paradigma, postmodern paradigma | |
4 | Paradigmalar, yorumlayıcı paradigma, eleştirel paradigma | |
5 | Nitel Araştırmaların Özellikleri | |
6 | Nitel ve Nicel araştırmaların farkı | |
7 | Nitel araştırmalarda örnekleme Yöntemleri | |
8 | Nitel Araştırmalarda Veri Toplama Yöntemleri | |
9 | anlatı tipi araştırmalar | |
10 | Fenomenolojik Araştırma Tipi | |
11 | Etnografya araştırma tipi | |
12 | Karma tipte araştırmalar | |
13 | Nitel araştırmalarda geçerlilik | |
14 | Veri analizi ve makale yazımı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Kadir Sümbüloğlu, Vildan Sümbüloğlu, Sağlık Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri, Hatiboğlu Yayınevi, Ankara, 1998 Özdamar, K. Modern Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Nisan Kitabevi, 2013 Özdamar, K, Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi I, Nisan Kitabevi, 2013 Özdamar, K, Paket Programlar İle İstatistiksel Veri Analizi II, Nisan Kitabevi, 2013 Day, R.A. Bilimsel Makale Nasıl Yazılır Ve Yayımlanır? Ankara: Tübitak. 1996 Yusuf Çelik, NASIL? Biyoistatistik, Bilimsel Araştırma, SPSS, I. Baskı Eylül 2011 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Madde bağımlılığı alanında neden sonuç ilişkisi kurmaya yönelik niceliksel ve niteliksel araştırmalar planlayabilir, yürütebilir ve sonuçlandırabilir. | ||||||
2 | Diğer bağımlılıklar alanında neden sonuç ilişkisi kurmaya yönelik niceliksel ve niteliksel araştırmalar planlayabilir, yürütebilir ve sonuçlandırabilir. | ||||||
3 | Madde bağımlılığı ve diğer bağımlılıklar ile ilgili nedene yönelik önleme ve çözüm stratejileri geliştirebilir. | ||||||
4 | Adolesan döneminin fizyolojik özellikleri, bağımlılıklarla ilişkisi, döneme özgü sağlık sorunları ve temel ilk yardım uygulamaları konusunda bilgi sahibi olur. | ||||||
5 | Bağımlılık alanın, bilimsel araştırmaların yürütülmesi ve yayınlanması konularının etik boyutu hakkında bilgi sahibi olur. | ||||||
6 | Madde kullanım bozuklukları ve tedavi yöntemleri konusunda bilgi sahibi olur. | ||||||
7 | Stresin tanımı, sonuçları ve başa çıkma yöntemleri ile ilgili bilgi sahibi olur. | ||||||
8 | Madde bağımlılıkları alanının dışında kalan tüm bağımlılık türlerini tanımlayabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |