Yazdır

Ders Tanımı

Ders Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
DIAGNOSTIC MODELS AND TESTS IN SPECIAL ABILITY) OEO 008 0 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü SECMELI
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi EDA DEMİRHAN
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi EDA DEMİRHAN
Dersin Yardımcıları

Research Assist. Damla Altın

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bt the end of this course, students are aimed to gain the following knowledge and skills:
1) identification of the characteristics of gifted/talented children
2) how to maximize the gifted/talented students' potential use
3) national and international diagnostic tests which are used
4) national and international diagnostic models which are used

Dersin İçeriği

Identification of the characteristics of gifted/talented children, duties and responsibilities of gifted/talented children, national and international diagnostic models and tests of the gifted/talented children

Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 - He/she explains the theories of intelligence which are used for the identification of gifted/talented. 1 - 2 - 3 - A - C -
2 - He/she discusses why gifted/talented children´s need to have a special requirements i.n education. 1 - 2 - 3 - 12 - A - C -
3 - He/she describes the properties of gifted /talented children´s physical, social, moral and mental development processes. 1 - 2 - 3 - A - C -
4 - He/she explains the identification models which are used in gifted/talented students. 1 - 2 - 3 - A - C -
5 - He/she explains the identification tests which are used in gifted/talented students. 1 - 2 - 3 - 4 - A - C -
6 - He/she discusses the individualisation of educational applications for gifted/talented students. 1 - 2 - 3 - A - C -
7 - He/she discusses the responsibilities and duties of gifted/talented students' families in education. 1 - 2 - 3 - A - C -
Öğretim Yöntemleri: 1:Lecture 2:Question-Answer 3:Discussion 12:Case Study 4:Drilland Practice
Ölçme Yöntemleri: A:Testing C:Homework

Ders Akışı

Hafta Konular ÖnHazırlık
1 Who are special talented individuals? How can they be identified?
2 Developmental characteristics of special talented individuals
3 Reasons for the need for special education
4 Special talented students in Turkey and abroad
5 Special talented students in Turkey and abroad
6 Individual intelligence tests
7 Individual intelligence tests
8 Midterm
9 Group intelligence tests
11 Cattell intelligence test (application and evaluation)
10 Group intelligence tests
12 Raven progressive matrices test (application and evaluation)
13 A critical look at intelligence tests
14 General evaluation

Kaynaklar

Ders Notu
Ders Kaynakları

Uğur Sak, Üstün Zekalılar: Özellikleri,Tanılanmaları, Eğitimleri. Vize Yayıncılık
Joyce Vantassel Stambaugh (Çeviri Editör: Serap Emir), Üstün Zekalı ve Yetenekli Öğrenciler için Kapsamlı Eğitim Programı. Bilimsel Açılım Yayınları
Faruk Levent, Üstün Yetenekli Çocukları Anlamak. Nobel Yayın Dağıtım
Ayşegül Ataman, Üstün Zekalılar ve Üstün Yetenekliler Konusunda Bilinmesi Gerekenler. Vize Yayıncılık


Döküman Paylaşımı


Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No Program Öğrenme Çıktıları KatkıDüzeyi
1 2 3 4 5

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
AraSinav 1 40
KisaSinav 1 15
Odev 1 30
KisaSinav 2 15
Toplam 100
Yıliçinin Başarıya Oranı 60
Finalin Başarıya Oranı 40
Toplam 100

AKTS - İş Yükü

Etkinlik Sayısı Süresi(Saat) Toplam İş yükü(Saat)
Course Duration (Including the exam week: 16x Total course hours) 16 2 32
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) 12 2 24
Mid-terms 1 5 5
Quiz 2 2 4
Assignment 1 2 2
Final examination 1 10 10
Toplam İş Yükü 77
Toplam İş Yükü /25(s) 3.08
Dersin AKTS Kredisi 3.08
; ;