Yazdır

Ders Tanımı

Ders Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
ASSESMENT IN SPECIAL EDUCATION OEO 204 4 3 + 0 3 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Special Education

Intellectual Disability and Autism Spectrum Disorder

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü ZORUNLU
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi CANAN SOLA ÖZGÜÇ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

To give knowledge and skill about behavior and the functions of behaviors. To give knowledge about functional analysis on application level. To give knowledge about functional assessment on application level.

Dersin İçeriği

Assessment and evaluation concepts in special education, the aims of assessment in special education, educational and medical assessment approaches, educational and behavioral assessment applications in Turkey and developed countries, the steps of educational assessment, formal and informal assessment techniques, techniques that can be used for assessing and recording mono-step and chain behaviors; interpreting, reporting and using assessment data in education, tracking and assessing Individualized Educational Programs.

Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 - Students define the aim of educational and behavioral assessment 1 - 2 - A -
2 - Students explain the medical diagnosis and educational assessment 1 - 2 - A -
3 - Students explain formal tests 1 - 2 - A -
4 - Students apply informal assessment techniques 1 - 2 - 4 - A - C - E -
5 - Students develop criterion referenced test 1 - 2 - 4 - F -
6 - Students reports the results of assessment 4 - C - E -
7 - Students write a performance report of a student with disability 2 - 4 - C -
Öğretim Yöntemleri: 1:Lecture 2:Question-Answer 4:Drilland Practice
Ölçme Yöntemleri: A:Testing C:Homework E:Portfolio F:Performance Task

Ders Akışı

Hafta Konular ÖnHazırlık
1 Aim of assessment in special education
2 Educational assessment process
3 Diagnostic Models
4 Formative assessment
5 Formative assessment instruments
6 Informal assessment
7 Observation
8 Interview
9 Checklists
10 Curriculum based measurement
11 Criterion referenced test
12 Developing criterion referenced based test
13 Indicating performance of a student using various asseesment instruments
14 Writing performance report

Kaynaklar

Ders Notu
Ders Kaynakları

1- Avcıoğlu, H. (2011). Özel eğitime gereksinim duyan öğrencilerin eğitsel ve davranışsal değerlendirilmesi. Ankara: Vize Yayıncılık

2-Erbaş D. ve diğ. (2005) İşlevsel değerlendirme. Ankara: Kök yayıncılık

3-Kargın, T. (2010). Değerlendirme ve bireyselleştirilmiş eğitim programı hazırlama. Sucuoğlu, B. ve Kargın, T. (Ed). İlköğretim´de Kaynaştırma Uygulamaları. Ankara: Kök Yayıncılık

4-McLoughlin, J.A., Lewis, R.B. (2004). Özel Gereksinimli Öğrencilerin Ölçümlenmesi. Gündüz Eğitim ve Yayınları
5-Sola-Özgüç, C. ve Gümüş, T. (2012). Sosyal becerilerin değerlendirilmesi. Sezgin Vuran (Ed). Sosyal Yeterliklerin Geliştirilmesi. Ankara : Vize Yayıncılık, 978-605-4551-45-3.


Döküman Paylaşımı


Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No Program Öğrenme Çıktıları KatkıDüzeyi
1 2 3 4 5

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
Odev 1 30
AraSinav 1 40
PerformansGoreviUygulama 1 20
KisaSinav 1 10
Toplam 100
Yıliçinin Başarıya Oranı 60
Finalin Başarıya Oranı 40
Toplam 100

AKTS - İş Yükü

; ;